Поліфонія почуттів | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
Поліфонія почуттів
Поліщук Тетяна
Родін Олександр Леонідович
Поліфонія почуттів
18 і 19 червня балетомани столиці побачать дві новинки — «Видіння Рози» і «Жінки в ре мінорі»
18 червня 2014, середа
Поширити у Facebook

Ці одноактні балети є спільним творчим проектом Київського муніципального академічного театру опери і балету для дітей та юнацтва і «Київ модерну-балету». «Видіння Рози» поставив талановитий танцівник і молодий хореограф Олексій Бусько на оригінальну музику відомого київського композитора Олександра Родіна (це вже другий балет творчого дуету — торік у листопаді відбулася прем’єра «Пори року. Любов, як вона є», про яку «День» писав у № 218).

«Жінки в ре мінорі» на музику Баха — новинка від Раду Поклітару — одного з найуспішніших балетмейстерів у нашій країні, творця єдиного в Україні театру сучасного балету «Київ Модерн-балет». До речі, торік через відсутність фінансування Р.Поклітару планував закривати театр, та попри складнощі «Київ Модерн-балет» сьогодні живе і радує шанувальників Терпсихори оригінальним виставами.

«День» зазирнув за лаштунки і підгледів, як же народжуються нові постановки. Обидва балети об’єднує ціла поліфонія почуттів. У Поклітару це трагічна історія про жіночу дружбу, піднесена до масштабу біблійної трагедії. А Бусько переосмислив відомий сюжет Михайла Фокіна на музику Карла Марії фон Вебера, поставлений 1911 р. за мотивами поеми Т. Готье «Видіння рози», і замість романтичної історії про дівчину, яка заснула після свого першого балу (їй сниться, що у вікні з’являється примара троянди, яка, пройшовши напівпорожньою кімнатою, запрошує її в танок. Їх танок уривається з першим промінням сонця. Примара троянди починає танути, і дівчина прокидається...), кияни побачать соціальну драму.

«ВИДІННЯ РОЗИ» НА МУЗИКУ ОЛЕКСАНДРА РОДІНА (ХОРЕОГРАФІЯ ОЛЕКСІЯ БУСЬКА) — ЦЕ ІСТОРІЯ ПРО НЕВИЛІКОВНО ХВОРУ ДІВЧИНУ РОЗУ (ОЛЕНА ДОЛГІХ), МАТИ (АНАСТАСІЯ ХАРЧЕНКО) ЯКОЇ ЩОДНЯ СТАВИТЬ ДАВНЮ ПЛАТІВКУ — ЦЕ ЄДИНИЙ ЗАСІБ, ЯКИЙ ЗАСПОКОЮЄ ДОНЬКУ...






Як зізнався Олексій Бусько, його надихнув легендарний балет «Російських сезонів Дягілєва» «Видіння Рози», який він побачив, перебуваючи на Міжнародному конкурсі хореографічного мистецтва імені С. Дягілєва у Польщі. Своїм задумом він поділився з композитором Олександром Родіним, і народився абсолютно новий балет. Це історія про невиліковно хвору дівчину Розу, мати якої щодня ставить стару платівку — це єдиний засіб, що заспокоює доньку... Під час звучання цієї музики дівчина згадує колись щасливий час. А третій персонаж балету — Злодій (цю роль виконує О. Бусько).

Він під покривом ночі пробирається до помешкання, де живуть мати й донька, і зустрічається з Розою, яка, наче лунатик, ходить уві сні по кімнаті. Існує і четвертий «образ» — промінь світла на авансцені, який то з’являється, то зникає. Як певний зв’язок із чимось вищим... На самому початку історії, потрапивши у цей промінь, Роза захворює. Мати лає промінь і молиться йому, просить у нього зцілення доньки, а Злодій, вступивши в нього, сліпне, аби разом із Розою перетворитися на безтілесні душі.

БЛІЦ-ІНТЕРВ’Ю

«МЕНІ, НАЧЕ СКУЛЬПТОРОВІ, ДОВЕЛОСЯ ВІДСІКАТИ ВСЕ ЗАЙВЕ Й ЗАЛИШИТИ ЛИШЕ «ЗЕРНО»

Композитор Олександр РОДІН розкрив «Дню» таємниці народження музики.

— У легендарного Фокіна романтична історія на музику Вебера вийшла як мініатюра (до 10 хвилин), а у вас одноактний балет. Розкажіть, як створювали свою музику і чи будуть у балеті цитати класика?

— У нас із Олексієм Буськом абсолютно інша інтерпретація «Видіння Рози», ніж у Фокіна. У виставі порушується не лише соціальна, а духовно-етичні теми з вкрапленими елементами фантастики. Головна героїня — Роза чахне від синдрому Гентінгтона (хвороба, що порушує зв’язки в мозку, унаслідок чого людина втрачає контроль над тілом і пам’яттю). Мати Рози присвятила своє життя догляду за єдиною донькою.

Щодня вона заводить грамплатівку із записом «Запрошення до танцю» Карла Марії фон Вебера (цей твір став основою для створення всесвітньо відомого балету «Видіння Рози». — Т.П.). Тема хворої дівчини, яка бореться зі своєю недугою, мене захопила, і тому музика народжувалася легко, фантазія і натхнення не залишали. Написав швидко (за 1,5 місяця), але виявилося, що назбиралося дуже багато музичного матеріалу, тож мені довелася, наче скульпторові, відсікати все зайве і залишити лише «зерно».

У балеті є цитати з веберівського «Видіння Рози» і кілька музичних вкраплень, які під час дії звучать в аудіозапису (коли мати дівчини ставить її улюблену платівку), а також сама тема Вебера проходить кілька разів в оркестрі. Вся середня частина балету — моя оригінальна музика, що розкриває сюжет. Вистава вийшла на 27—30 хвилин.

— Бусько не лише хореограф, а й виконавець ролі Злодія. Нинішній балет вже другий у вашій спільній роботі з Олексієм. На репетиції ви сперечалися, щось доводилося дописувати чи переписувати?

— Олексій чітко розповів, що хоче створити на сцені і передати мовою пластики і танцю, а переді мною стояло завдання озвучити в музиці лібрето. Спочатку був хронометраж одноактної дії, але строгими рамками мене не зв’язував. Ми разом накидали схему, і кожен узявся за свою частину роботи. У процесі створення музики дещо я коригував, а деякі моменти збільшив. Коли показав остаточну версію, виконану оркестром Муніципального театру під керівництвом диригента Сергія Голубничого і ми зробили запис, то Олексія він влаштував.

— На прем’єрі артисти виступатимуть під фонограму чи під живий оркестр?

— Це буде жива музика у виконанні Симфонічного оркестру, а диригуватиме С. Голубничий. Просто під час вистави кілька разів Мама Рози вмикає платівку з улюбленою веберівською мелодією.

— Фокінське «Видіння Рози» в різних версіях відомі танцівники — Вацлав Ніжінський, Михайло Баришников, Маріс Лієпа, Микола Цискарідзе з партнерками танцювали як лірико-романтичний класичний балет. У вас нове прочитання — сучасні ритми і хореографія, яка дає змогу артистам мовою пластики і танцю «говорити» зрозумілішою мовою для глядачів?

— Я люблю балет, і «мова», якою висловлюється на сцені Олексій Бусько, мені зрозуміла і дуже цікава. Взагалі сучасна хореографія мені дуже близька. На цьому ґрунті ми з Олексієм познайомилися.

— Ваш балет «Пори року. Любов, як вона є» вже живе своїм творчим життям, у середу театральна афіша поповниться «Видінням Рози», а чи буде наступна вистава, так би мовити, триптих вашої спільної творчості з О.Буськом?

— Вже ідея і намітки є! Назву не скажу, аби не зурочити успіху.

— Сцена Київського театру опери і балету для дітей та юнацтва принесла вам успіх, чи не спадало на думку запропонувати свої твори дирекції Національної опери?

— Звичайно, хотілося б співпрацювати, але це має бути взаємним бажанням. Кілька років тому я написав великий (триактний) балет. Сам придумав лібрето і написав музику, але й досі він так і не запитаний. Називається «Маркіза де Мертей» за сюжетом роману Шодерло де Лакло «Небезпечні зв’язки».

Це Франція, XVIII століття, любовні інтриги, пристрасть, спокуси... (на цей сюжет Мілош Форман відзняв свій відомий фільм «Вальмон»). Хотів я написати й оперу, але за таку велику роботу братися, не знаючи, хто її поставить, сьогодні не реально. Адже це величезний пласт роботи. Тому поки що прагматично ставлюся до цього питання. Пишу музику до фільмів, серіалів, постановок.


Автор: Тетяна Поліщук
Фото: АРТЕМ СЛІПАЧУК
Композитори:Олександр Родін
Музикознавці: Тетяна Поліщук
Джерело: Газета "День"



Інші:

Роман Григорів, Ілля Разумейко: «Сучасне мистецтво, сучасна опера — це те, що відрізняє нас від росії»
«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
«Україна ще має відбутися як оперна держава»: розмова з першим українським композитором, який пише музику для Метрополітен-опера
Балет “Мадам Боварі” - новинка в афіші Національної опери України
Як козаки і пірати москалів били: мюзикл «Неймовірні мандри і пригоди козака Василя Сліпака»
«Забудьте про російську культуру, яка пригнічує вашу власну»
Майбутня прем`єра “Сойчиного крила” стискатиме серце глядача, — директор-художній керівник “Київської опери” Петро Качанов
Зірка, патріотка і наша сучасниця
Рок Фаргас: «Я дізнався про багатьох неймовірних композиторів України»
Музика + театр
Михайло Швед: “Розширюємо репертуарні грані новими творами, виконавцями та ідеями”
“Я ентузіаст створення нового українського репертуару”
Казка від Юрія Шевченка
Олена Ільницька: «Сподіваюсь, мій твір є моїм внеском у Перемогу»
«Маріупольська камерна філармонія відроджується у Києві», — диригент колективу Василь Крячок
“Я хочу показати слухачам нашу потужну мистецьку школу, українську самобутню культуру”
У Львові відкрити Камерну залу імені Мирослава Скорика
“Псальми війни”
"Кіт у чоботях"
“Opera Europa - це велике інформаційне і колегіальне поле”
Володимир Сіренко: “Продовжуємо активно працювати”
“Ми займаємося творчими пошуками нових форм виразності, вдосконалюючи свій професіоналізм”
На Херсонщині завершився XXV Міжнародний театральний фестиваль "Мельпомена Таврії"
Як стати людиною?
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
100.jpg