Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
13 грудня 2023, середа
Поширити у Facebook

У програмі "Точка опори" на телеканалі "Дім" примадонна української оперної сцени Марія Стеф'юк розповіла про те, як і чому її свого часу переслідував Комітет державної безпеки СРСР.




Артистка близько товаришувала з відомими шістдесятниками: Миколою Плахотнюком, В'ячеславом Чорноволом, який ініціював проголошення Декларації про державний суверенітет та Акт проголошення Незалежності України 24 серпня 1991 року, художницею і дисиденткою Аллою Горською та її чоловіком живописцем Віктором Зарецьким, художником Борисом Плаксієм та іншими.

"Був такий знаменитий Микола Плахотнюк (дисидент, шістдесятник, багаторічний політичний в'язень радянський концтаборів, жертва каральної психіатрії радянських часів, чоловік Валентини Чорновіл - сестри В'ячеслава Чорновола, - ред.). Вони з Надією Світличною (учасниця руху шістдесятників, правозахисниця, публіцистка, - ред.) приїжджали до мене в гості, а мене не було. Мама їх приймала. Вони фотографувалися і лишили знімки моїй мамі.

Після цього там був обшук. У мами знайшли ці фотографії і Біблію. Все забрали і викликали мене. Питали, хто це. А я казала, що не знаю", - розповіла Марія Стеф'юк.

Одного разу на пошті Микола Плахотнюк таємно передав Марії Стеф'юк видання Івана Дзюби "Інтернаціоналізм чи русифікація?". Безпосереднім поштовхом для написання цієї роботи стало проведення 1965 року в Україні репресій проти української інтелігенції, тому ця праця поширювалася у самвидаві. Через це оперну співачку всю ніч протримали на допиті, а пізніше навіть не дозволяли виїжджати з виступами за кордон.

"Це було сфотографовано, а мене викликано [на допит]. "А це що таке? Хто це такий?" Знайшли в мене в хаті це все. Мені стовідсотково світила в'язниця. То було дуже страшно. Викликали на допит і всю ніч: "Прізвище, ім'я, по- батькові?". Я досі дивуюся, що мені дали закінчити консерваторію. Не лише викликали [у певні кабінети]. За мною просто слідкували. Якось я їхала з концертмейстром у Францію на конкурс, і мене з ним зняли прямо з трапа літака і сказали: "Виходьте, ми зараз дещо виясним". І літак полетів без нас. Сказали, що це тому що щось в Україні відбувається, "там виясняйте", - поділилась артистка.

Згодом Стеф'юк ще кілька разів не пустили за кордон. На той час артистка вже була солісткою Національної опери. Тоді її знайомий скрипаль Абрам Штерн сказав: "Слухай, Марічко, ти... Ти так, це не треба, іди до найголовнішого і питай, в чому річ". Марія Стеф'юк пішла і запитала, чому її не випускають на концерти та конкурси у Європі.

"Мене прийняли у той же день, і я запитала, яка причина. Нічого мені не сказали. За тиждень мене пустили до Канади. Але я знала, що серед них були люди, які слідкували за кожним моїм кроком. А в Канаді ще жила рідна сестра моєї бабці. Старенька була. Все було продумано і зроблено. До неї приходили "гості", [записувалося] що вона говорила і як вона казала. Зі мною були люди навіть із театру, які потім написали все. Я знаю, що в "Ла Скалу" мене не хотіли пускати. КДБ мене викликали і питали, навіщо мені та Італія і та "Ла Скала", - додала вона.

Нагадаємо, Марія Стеф'юк - примадонна української оперної сцени, володарка лірико-колоратурного сопрано, народна артистка, Герой України, лауреатка Шевченківської премії та професорка Національної музичної академії. З 1972 року по 2013-й - провідна солістка Національної опери України імені Тараса Шевченка.

Дотепер продовжує працювати в театрі консультанкою з вокалу. Марія Стеф'юк з успіхом репрезентувала українську вокальну школу у США, Канаді, Австралії, Англії, Франції, Японії, Аргентині, Німеччині, Швейцарії та інших країнах. Стала другою українською співачкою, після Соломії Крушельницької, яка підкорила сцену найпрестижнішого оперного театру світу - міланського "Ла Скала".



Джерело: kanaldim.tv





Інші:

«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
«Україна ще має відбутися як оперна держава»: розмова з першим українським композитором, який пише музику для Метрополітен-опера
Балет “Мадам Боварі” - новинка в афіші Національної опери України
Як козаки і пірати москалів били: мюзикл «Неймовірні мандри і пригоди козака Василя Сліпака»
«Забудьте про російську культуру, яка пригнічує вашу власну»
Майбутня прем`єра “Сойчиного крила” стискатиме серце глядача, — директор-художній керівник “Київської опери” Петро Качанов
Зірка, патріотка і наша сучасниця
Рок Фаргас: «Я дізнався про багатьох неймовірних композиторів України»
Музика + театр
Михайло Швед: “Розширюємо репертуарні грані новими творами, виконавцями та ідеями”
“Я ентузіаст створення нового українського репертуару”
Казка від Юрія Шевченка
Олена Ільницька: «Сподіваюсь, мій твір є моїм внеском у Перемогу»
«Маріупольська камерна філармонія відроджується у Києві», — диригент колективу Василь Крячок
“Я хочу показати слухачам нашу потужну мистецьку школу, українську самобутню культуру”
У Львові відкрити Камерну залу імені Мирослава Скорика
“Псальми війни”
"Кіт у чоботях"
“Opera Europa - це велике інформаційне і колегіальне поле”
Володимир Сіренко: “Продовжуємо активно працювати”
“Ми займаємося творчими пошуками нових форм виразності, вдосконалюючи свій професіоналізм”
На Херсонщині завершився XXV Міжнародний театральний фестиваль "Мельпомена Таврії"
Як стати людиною?
«Життя неможливо зіграти під фонограму, як і справжню музику», — диригентка Леся Шавловська
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
23.jpg