Рок Фаргас: «Я дізнався про багатьох неймовірних композиторів України» | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
Рок Фаргас: «Я дізнався про багатьох неймовірних композиторів України»
Рок Фаргас: «Я дізнався про багатьох неймовірних композиторів України»
13 листопада 2023, понеділок
Поширити у Facebook

За кілька хвилин до початку концерту Kharkiv Music Fest «Медитації в часі», у якому Національний ансамбль солістів «Київська камерата» грав під орудою Рока Фаргаса, Kyiv Daily розпитав у диригента про те, як складалася програма, його стосунки з камерним оркестром та першій візит в Україну на тлі війни.

Ви співали в хорі, займалися бароковою музикою, грали на альті, і ще ви ставили сучасну оперу. Що вам подобається найбільше? Що все це надавало вашому досвіду?



— У віці від 16 до 18 років я навчався в музичній школі Англії. Мій вчитель з класу альта був (і дотепер залишається) найбільшим натхненням у моїй кар’єрі. Він диригував струнним оркестром, і надихнув мене. Я вважаю себе щасливчиком, тому що наразі можу грати на альті, співати, працюю над оперою, працюю з симфонічною музикою. Люблю підтримувати зв’язок з альтом і співом. У мене є струнний квартет. Я співаю в студентському хорі, а також іноді диригую ним у Німеччині (Веймарі).


Як поєднуються бароковий спів і барокова гра з постановкою сучасної народної опери Начо Манʼї, яку ви ставили у 2021 році?

— Було так: спершу я навчався у музичному коледжі університету, вивчав там історію музики, музикознавство тощо. А потім я зацікавився старовинною музикою, не лише бароковою.

Найважливішою річчю для мене є не репертуар, а той спосіб, за допомогою якого я вивчаю ноти, та спосіб, завдяки якому я виконую ці твори, причому це не тільки знання нот, а й знання книг, дослідження, особливо історичні. І тепер, коли я виконую (або пишу) модерн, я все одно застосовую одні й ті самі ідеї. Тож, моя мета – знайти стиль кожного композитора шляхом знання, читання. Я вивчаю як автентичне виконавство, так і модерну музику. Коли ви граєте на барокових (історичних) інструментах, де струни не металеві, а жильні, ви розумієте Бетховена, Гайдна, Брамса зовсім по-іншому. Таким чином, чім більш знаєш, тім краще можеш зрозуміти композитора.

Хотіла б повернутися до опери «Марія Солінья», ви її ставили як барковий музикант?


— Це була прем’єра в Іспанії, опера іспанського композитора, мого друга. І так, я її ставив як сучасний музикант. Я вважаю, що сучасна музика дуже схожа на музику того часу. Зараз я вивчаю музику сучасних композиторів, таких як Дмитро Малий, Валентин Бібік. Музика того часу за своїм внутрішнім станом перегукується з сучасністю дуже сильно. Але так, відповідаю на питання — «Марія Солінья» – це сучасна опера, не барокова.

Бароковий музикант всередині вас допомагав (чи навпаки) під час постановки опери?


— Дуже складне запитання, бароко — це частина моєї освіти, частина моєї музичної особистості. Я не можу сказати, що саме на мене впливає, коли я працюю. Барокове навчання просто частина моєї унікальності.


Тобто ми можемо сказати, що ви на все дивитесь крізь оптику бароко?

— Ні. Я не можу сказати, що саме стиль бароко загалом впливає на мене, я тільки два роки займався бароковою музикою, у складі різних ансамблів. Я зустрічав неймовірних музикантів, таких як Саймон Реттл, інших. Я люблю всю музику, не хочу фокусуватися тільки на бароковій.

Кому належить ідея вашої участі у фестивалі Kharkiv Music Fest?

— Цю ідею мені запропонував Віталій Алексейонок – це артдиректор фестивалю Kharkiv Music Fest. Ми обидва диригуємо в одного й того самого учителя у Ваймарі. Минулого року я асистував йому. Влітку ми щодня були разом. Одного дня Віталій запитав: «Рок, чи було б тобі цікаво завітати в Україну?» Я відповів: «Однозначно, так».

Скільки пройшло після того, як ви сказали «Так»?


— У серпні була пропозиція, і ось я тут.

Як складалася програма 
концерту Kharkiv Music Fest, і як ви до неї ставитеся?

— Віталій Алексейонок сказав, що буде два різних українських композитори. Я не знав, які це будуть композитори. І я сказав йому: «А ще буде Гайдн».

Ще не знаючи, що буде твір Валентина Бібіка?


— Ні, я тоді ще взагалі не знав його музику. Потім я подумав: «Я їду до України, тож маю привезти щось іспанське». А Гайдн, тому що це камерна симфонія, вона не дуже велика. Водночас є поєднання між Гайдном та Бартоком. Всі композитори дуже зацікавлені елементами фольклору в музиці. І потім, симфонія №45 Гайдна – одна з найбільш неймовірних робіт, що має політичний меседж. Тож, за допомогою музики ми можемо донести своє послання один одному.

Яке саме послання?

— За часи Гайдна це було послання «нам потрібно перепочити». Сьогодні це послання надії. Це композиція, яка починається дуже трагічно, і трагедія наростає. Але вона починається з мінорних нот, а закінчується мажорними. Це та сама ідея, яку застосовував у своїх композиціях (симфоніях 5 та 9) Бетховен – від трагічних нот до нот надії. Саме тому я обрав цю симфонію.

Як вам працювалося з творами українських композиторів?


Коли я прибув до Києва, я знав лише цих дві композиції Валентина Бібіка та Дмитра Малого. Завдяки Богдані Півненко та Катерині Супрун я дізнався про багатьох інших неймовірних композиторів України.

Наприклад, Сильвестров – він неймовірний, нереальний. Кожного дня я йшов додому та слухав те, що мені Богдана або Катя надсилали. Я вважаю, що українські композитори дуже-дуже різні. Дмитро Малий мені нагадує пізнього Сильвестрова (дуже прості, але дуже виразні, посттравматичні та гармонійні мелодії). Валентин Бібік більше абстрактний, а також дуже глибокий та експресивний.

Як складалися ваші стосунки з оркестром, з музикантами? Ваші враження?


— Дуже позитивні. Музиканти завжди прислуховуються, вони завжди ладні змінюватися. Ми з першої репетиції розвивалися та дізнавалися про одне одного. Якщо ви бачили промовідео, це був перший раз, коли ми грали разом, і це вражає. Це було дуже якісно, ви можете почути. Віталій зателефонував і запитав: «Рок, невже це ваша перша репетиція разом? Такого не може бути!». Всі солісти неймовірні. Не всі розуміють англійську, та я бачу, як музиканти допомагають один одному упродовж репетиції. В цьому не було жодних проблем.

Якби музиканти оркестру хотіли пограти з вами як мінімум місяць, що ви їм відповіли б?


— Я б спитав, скільки саме це буде концертів?(сміється).

Але в мене вже є заплановані концерти. Я готовий приїжджати ще і ще. Якщо ви вважаєте, що ситуація з війною може якось вплинути на моє рішення, ви помиляєтесь.



Автор: Віка Федоріна
Фото: Дмитро Головченко
Конкурс (фестиваль): Міжнародний музичний фестиваль "KharkivMusicFest"
Джерело: kyivdaily



Інші:

«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
«Україна ще має відбутися як оперна держава»: розмова з першим українським композитором, який пише музику для Метрополітен-опера
Балет “Мадам Боварі” - новинка в афіші Національної опери України
Як козаки і пірати москалів били: мюзикл «Неймовірні мандри і пригоди козака Василя Сліпака»
«Забудьте про російську культуру, яка пригнічує вашу власну»
Майбутня прем`єра “Сойчиного крила” стискатиме серце глядача, — директор-художній керівник “Київської опери” Петро Качанов
Зірка, патріотка і наша сучасниця
Рок Фаргас: «Я дізнався про багатьох неймовірних композиторів України»
Музика + театр
Михайло Швед: “Розширюємо репертуарні грані новими творами, виконавцями та ідеями”
“Я ентузіаст створення нового українського репертуару”
Казка від Юрія Шевченка
Олена Ільницька: «Сподіваюсь, мій твір є моїм внеском у Перемогу»
«Маріупольська камерна філармонія відроджується у Києві», — диригент колективу Василь Крячок
“Я хочу показати слухачам нашу потужну мистецьку школу, українську самобутню культуру”
У Львові відкрити Камерну залу імені Мирослава Скорика
“Псальми війни”
"Кіт у чоботях"
“Opera Europa - це велике інформаційне і колегіальне поле”
Володимир Сіренко: “Продовжуємо активно працювати”
“Ми займаємося творчими пошуками нових форм виразності, вдосконалюючи свій професіоналізм”
На Херсонщині завершився XXV Міжнародний театральний фестиваль "Мельпомена Таврії"
Як стати людиною?
«Життя неможливо зіграти під фонограму, як і справжню музику», — диригентка Леся Шавловська
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
10.jpg