“Музика нашого сьогодення, закарбована для наступних поколінь” | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
“Музика нашого сьогодення, закарбована для наступних поколінь”
Олійник Леся Степанівна
Станкович Євген Федорович
Цепколенко Кармелла
“Музика нашого сьогодення, закарбована для наступних поколінь”
Про творчість Кармелли Цепколенко - номінантки на Шевченківську премію
8 листопада 2023, середа
Поширити у Facebook

Національна Спілка композиторів України представила на здобуття Національної премії України імені Тараса Шевченка 2024 року за номінацією «музичне мистецтво» твори, написані у період повномасштабної війни (кантати «Читаючи історію», «Звідки ти, чорна валко, пташина зграє?», дуель дует №14, симфонія №5) композиторки, заслуженої діячки мистецтв України Кармелли Цепколенко.


Кармелла Цепколенко, композиторка
Дані твори, в яких відображена в художній алегоричній формі героїчна боротьба українського народу проти російських загарбників, жахлива дійсність війни та неминучість нашої перемоги є зброєю духовної сили. Ця музика дозволяє слухачеві відчути невимовний біль українського народу, посилити моральну стійкість та незламну волю до перемоги.

К.С.Цепколенко, відстоюючи принципи нових парадигм у сучасній естетиці, створює свої твори як індивідуальний проект і за формою, і за структурою, і за особливостями взаємодії солістів.

Театралізація здійснюється за рахунок надання вокалістам та інструментальним солістам індивідуально-особистісних якостей, що вступають у діалогічне спілкування між собою.

Принципи театральності ґрунтуються на драматургічній контрастності, монтажності композиції, мальовничості, «зримості» образів, картинності розповіді.

Художня глибина і значущість творчого задуму творів, пов’язаних з відображенням в асоціативній формі жахіть війни і разом з тим стійкості українського народу, органічне поєднання кращих європейських музичних традицій з принципами креативного музичного мислення народили нову неповторну якість мистецтва, народженого війною. Емоційний меседж цих творів став справжньою художньою зброєю композиторки, що спрямована на боротьбу з фальшивими цінностями ворога.

Кармелла Цепколенко - відомий український композитор, заслужена діячка мистецтв України (2006), лауреатка Премії імені Б. М. Лятошинського (2001), нагороджена «Почесною відзнакою» голови Одеської обласної державної адміністрації (2014), лауреатка Муніципальної премії «Культурна столиця» Одеської міської ради (2019), кавалерка Ордену Капітули Журналу «І» (2012), нагороджена Почесною грамотою Першого Президента України Леоніда Кравчука (липень, 2019) та Орденом «Берегиня України» (2019).

К. Цепколенко є професором, завідувачкою кафедри теорії музики та композиції Одеської Національної музичної академії ім. А. В. Нежданової, секретарем правління Національної Спілки композиторів України, фундаторкою та Головою правління Міжнародної громадської організації Асоціація Нова Музика -Української секції Міжнародного товариства сучасної музики/ІБСМ, засновницею і незмінним художнім керівникомщорічного Міжнародного фестивалю сучасного мистецтва «Два дні й дві ночі нової музики» (з 1995 р.), учасницею та організаторкою численних міжнародних фестивалів, форумів, майстер-класів, багаторічних масштабних проектів таких, як «Мандрівна академія музики» (1997-2000), «Центр практичного менеджменту культури» (2004-2007), володаркою грантів- резиденцій від Фундації ім. Г. Белля (Німеччина, 1995), ЦААО (Німеччина, 1996), Фундації Будинку Й. Брамса (Німеччина, 1996), Міжнародного фонду Відродження (Україна) та Національного фонду мистецтв США (Нью-Йорк, США, 1996), творчої резидентури у Шраяні (Німеччина, 1998), Ворпсведе (Німеччина, 2000), Ді Геґе (Німеччина, 2002, 2003), володарка фантів від Українського культурного фонду (2019-2021).

К.Цепколенко є авторкою інноваційного творчого методу «Сценарна розробка музичного матеріалу», який успішно застосовує у своїй творчій діяльності та у педагогічній роботі, однією з засновників одеської сучасної композиторської школи.

У творчому доробку композиторки понад 100 творів (7 симфоній для великого симфонічного оркестру, 5 симфоній для камерного оркестру, 2 концерти-драми для фортепіано і симфонічного оркестру, Одна камерна опера, 3 міні-моно-опери, 1 балет, вокальні та камерні твори), багато з яких записано на 12 компакт-дисках і на радіо різних країн світу.

Твори Кармелли Цепколенко, що стверджують високі духовні цінності, здобули визнання та стали знаковими для сучасного українського музичного мистецтва, і тому заслуговують на відзначення Національною премією України імені Тараса Шевченка.

Про творчість номінантки своє слово “за” кажуть музикознавиця Леся Олійник і композитор Євген Станкович.

Музика, як зброя

Композиторська творчість Кармелли Цепколенко, як і її пасіонарна громадська діяльність давно заслуговують найвищої державної премії України. Останні десятиліття музику Кармелли Цепколенко та її ім’я міжнародна музична спільнота тісно пов’язує з сучасною професійною музичною культурою України, про що також свідчить, створений нею Міжнародний форум світового рівня «2 дні, 2 ночі нової музики» (за ліком уже 28-й!), де беруть участь провідні музиканти світу, і для якого пишуть свої опуси українські та зарубіжні автори.

Представлені на здобуття Премії твори Кармелли Цепколенко показові як для самої композиторки, так і для сучасного музичного процесу України – це пошуки та прояви новітніх виразових, стильових, драматургічних і формотворчих засобів, а також модерних можливостей музики креативно і творчо переконливо реагувати на екзистенційні виклики нових реалій.

Саме такими видаються її кантати «Читаючи історію» на вірші Оксани Забужко та «Звідки ти, чорнавалко, пташина зграя» за поезією Сергія Жадана в перекладі на німецьку мову, дуель-дует №14 (до речі, поява в українській музиці цього жанру, як і міні-моно-опери завдячуємо Кармеллі Цепколенко), а також симфонія №5. В цих творах композиторка, з притаманною їй стильовою неповторністю, озвучує рефлексію та емоційний меседж-протидію нелюдській жорстокості й жахіттям війни. Тому не випадково всі згадані твори мали широкий розголос у Німеччині, Латвії, Австрії, Молдавії, Швейцарії, Польщі та, звісно, в Україні.

До слова, композиторка жодного дня війни не полишала рідну Одесу, продовжуючи і, навпаки, посилюючи всі напрямки своєї діяльності, а один з її мистецьких проєктів навіть має назву «Мисткині зі своєю зброєю». Втім, «воєнні» твори Кармелли Цепколенко не обмежуються вражаючою «музичною журналістикою» свідка війни. Натомість, вони, переконана, залишаться спресованим мистецьким документом новітньої історії України, озвученим емоційними образами, філософією протистояння руйнівним силам та перемоги сил творення і добра.


Леся Олійник, музикознавиця


***
Біль, нація, стійкість

Повністю підтримую кандидатуру Кармели Цепколенко на здобуття Національної премії імені Тараса Шевченка.

Кармела Цепколенко надзвичасно обдарована композиторка, музикант, педагогиня. Її творчість широко відома в сучасному музичному світі. Опуси композиторки говорять сучасною музичною мовою про найтаємніші відчуття людини, про вічні цінності, про добро і зло, яке нас оточує.

Твори Кармели Цепколенко постійно виконуються на престижних музичних фестивалях сучасної музики, високо оцінюються як професіоналами, так і слухацькою аудиторією.

Як автор ідеї і організатор фестивалю "Два дні і дві ночі" (м. Одеса) Кармела доклала надзвичайних зусиль аби ця потужна у світі подія стала невід'ємною частиною української музичної культури.


Твори, подані на здобуття Національної премії імені Тараса Шевченка, Кантата "Читаючи історію", Кантата "Звідки ти, чорна валко, пташина зграє?", Дуель дует №14 для скрипки та конрабасу та Симфонія №5 (друга редакці) - це літопис нашого життя.

Написані під час повномасштабного вторгнення, під обстрілами і вибухами, твори Кармели Цепколенко - це біль і надія, це жах від страждань і неймовірна стійкість, це людина з її почуттями надії і переживаннями.

Це музика нашого сьогодення, закарбована для наступних поколінь.


Євген Станкович, композитор


Творчий вечір заслуженого діяча мистецтв України, композиторки, Кармелли Цепколенко (м. Одеса)

Концерт-Портрет Кармелли Цепколенко. 10.12.11. Фото: Сергій Пірієв




Композитори:Євген Станкович, Кармелла Цепколенко
Діячі мистецтв: Леся Олійник



Інші:

Правила ринку: агент Линів пояснив, чому диригенти виконують твори російських композиторів
В Мюнхені запрошують на «Страту» та «Дванадцяту ніч»
Національна опера України поставить оперу "Конотопська відьма"
Українська опера Chornobyldorf виборола Премію Королівського філармонічного товариства
А ви знали, що Шевченко міг би стати й відомим музикантом?
Премʼєри в імʼя Перемоги
ЛІТЕРАТУРА З МУЗИКИ, МУЗИКА З ЛІТЕРАТУРИ
«Незламні»: музичне послання українців у другу річницю початку повномасштабної війни
«Десять років чекаємо на перемогу»: історія оркестру, який двічі з дому вигнала війна
Найкращий концерт Кіровоградської філармонії - попереду. Він буде присвячений Дню перемоги!
Музичні інструменти змінили на автомати: історії артистів театру Одеси
Оновлений репертуар, літній фестиваль та інтерактивна "Ластівка Щедрика": майбутнє Івано-Франківської філармонії в баченні Володимира Рудницького
Змінив пуанти на армійські берці: згадаймо артиста балету Ростислава Янчишена
"Музичні вечори у будинку родини Мейтусів"
«Для мене дім – там, де серце» – Віктор Рекало, автор музики до балету про вимушену міграцію «Дім»
Як розтопити «Крижане серце»?
В Одеській опері відновили незвичайну виставу
Хмельницький фаховий музичний коледж ім. В.І.Заремби: 65 років від дня заснування
До дня Соборності: в Національній опері представлять всеукраїнський музичний проєкт
Як доктор мистецтвознавства став... диригентом
Досліджуємо славні сторінки бандурного мистецтва
На Волині в Горохові привітали з 80-річчям відомого композитора
Роман Орленко-Прокопович - ім’я між забуттям і легендами
“Пісні для України” з Лондона
“54 хвилини до Різдва”
Диск "Зимовий шепіт" від піаністки Віоліни Петриченко
Українські переклади лібрето світових опер в Україні
Військовий зі Львова випустив альбом фортепіанної музики, яку створив на передовій
Раду Поклітару - герой книжки
Сенсаційні знахідки та версії Трипільської культури - “ світової колиски”
У Львівській філармонії визначили переможців Конкурсу молодих вокалістів імені Сліпака
Концерт-реконструкція «Гай, Рожество!»
Сторіччя Балетної трупи Одеської опери
Харизматичний диригент українського походження, який втілив "американську мрію": хто такий маестро Леонард Бернстайн
"Вистави ще немає, але є кредит довіри": продюсерка Opera aperta про співпрацю з міжнародним фестивалем O.Festival
В Ужгороді відкрили мініскульптуру на честь графа Нандора Плотені
Понад 200 народних пісень: де шукають і кому співають солістки ансамблю "Антонівчанка" з Прилуччини
8 неочікуваних речей, що носять ім’я Шопена
Фридерик Шопен та Микола Лисенко: точки перетину
Згадуємо Миколу Колессу
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
4242424.jpg