В Одеській опері відновили незвичайну виставу | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
В Одеській опері відновили незвичайну виставу
В Одеській опері відновили незвичайну виставу
21 січня 2024, неділя
Поширити у Facebook

За декілька днів до Нового року в Одеській опері відбулася прем'єра відновленої опери "Служниця - пані" композитора Джованні Баттіста Перголезі в постановці режисерки Оксани Тараненко. Розкажемо, чим цікава ця вистава і чому її треба було оновити.

Юний геній галантної епохи

Ми не знаємо, чи думав молодий талановитий композитор Джованні Баттіста Перголезі, що його невеличкий твір, який він писав для того, щоб розважити публіку в антракті власної великої опери стане не лише світовим хітом, а й започаткує новий жанр. Але саме так відбулося із його оперою "Служниця - пані".

Майбутній композитор народився в 1710 році в італійському місті Єзі, там же і навчався музики, а основи композиції освоїв вже в Неаполі. Саме там він жив, працював до своєї смерті, яка наздогнала його у двадцять шість років. Але за своє коротке життя він встиг написати не лише понад тридцяти музичних творів, а й стати родоначальником опери буфа, або комічної опери.

Перголезі народився та жив на перетині двох епох - бароко та класицизму. Саме тоді мистецтво шукає нові сенси і від серйозності та навіть трагічності поступово набуває витонченості, світла, прозорості та гармонії. Музичні твори стають легшими, а сюжети зрозумілими пересічній публіці. Ніколи до Перголезі звичайні люди не ставали героями опери, і саме в цьому полягає його новаторство. Служниця, яка стала пані

В основі сюжету опери, історія простої, але кмітливої дівчини, яка мріяла про "кар'єру" господині дома, в якому працювала. Вона наполегливо йшла до мети, допоки не першої молодості доктор Умберто запропонував руку і серце гарненькій служниці. Сюжет доволі банальний, але здається, його й нині можна використовувати як "інструкцію до вживання".

Прем'єра опери відбулася в 1733 році, в епоху рококо. В мистецтві панувала аристократична декоративність, легкість та еротична грайливість, але на театральній сцені все ще панували великі та важкі форми. "Пані-служниця" Перголезі вийшла за рамки інтермедії, стала чим то новим та свіжим в мистецтві і як результат знайшла прихильників не лише серед глядачів, а й композиторів.

Відомо, що після показу в Парижі, в 1752 році "Служниця" спровокувала суперечки між поціновувачами традиційної французької та нової італійської опер. Це протистояння увійшло в історію. музики як "війна буфонів". Але поки поважні академіки сперечалися як ставитися до нового явища, арії з опери вийшли на вулиці, а новий жанр підхопили композитори Чімароза, Моцарт, Россіні, Доніцетті та продовжили композитори наступних 19 та 20 століть.

Успіх, тривалістю в 300 років

Протягом трьох століть "Служниця - пані" не сходить з оперних сцен світу. І Україна не виключення. На одеській сцені ця опера з'явилася у 2013 році. Її постановку здійснила режисерка Оксана Тараненко. Вона винесла дію зі сцени в інтер'єри нашого театру оздобленого в стилі пізнього французького рококо. Це було вдалим рішенням, адже герої - нібито зійшли з оточуючих нас стін, балконів та світильників Французького фоє, на сходах якого розмістилися актори та оркестр. Опера тоді звучала російською і саме це стало причиною її вилучення з репертуару після початку повномасштабного російського вторгнення.

Відновити та оновити оперу в репертуарі театру було вирішено у 2023 році. Спеціально на замовлення Одеської опери лібрето авторства Дженнаро Антоніо Федеріко переклав відомий український автор Микола Бровченко (саме цей автор написав лібрето для дитячого балету "Дюймовонька"). У виставі ввели нових солістів. Роль хитроумної Серпіни виконує Аліна Ворох (сопрано). Партію доктора Умберто на прем'єрі виконував Юрій Дудар (баритон), а на спектаклі 20 січня зіграє Денис Панченко (бас). Мовчазного слугу Веспоне красномовно виконав Василь Добровольський. Камерним оркестром керує диригент Валерій Регрут, він же виступає другом та підтримує витівки Серпіни.

Особливе місце займають глядачі - вони стають не просто спостерігачами, а безпосередніми учасниками подій та помічниками молодої служниці, адже тепер між ними та акторами немає оркестрової ями та рампи. Тож, дві дії наповнені легкою музикою, блискучим виконанням арій та жартами проносяться немов одна мить.

Зануритися в прекрасну епоху рококо любителі опери зможуть 20 січня та 10 лютого.











Фото: Юлія Сущенко
Концертна організація: Одеський Національний академічний театр опери та балету
Джерело: Одеське життя



Інші:

Впливають рухи пальців
Мрії, сни і блаженні миті народження мелодії
7 проблем, у вирішенні яких допоможе музика
"Наші музи стоять разом із харківськими гарматами". Історії музикантів університету мистецтв, які повернулися до Харкова
Повернути з імперського небуття автора першої української симфонії. Святкуємо 280 років композитору Максиму Березовському
"Емоції друзів". У Херсоні презентували виставковий проєкт про міста України
Мозок музиканта: наука довела, що біль вони відчувають інакше
FROM KYIV – TO THE WORLD
ОДЕСЬКА ОПЕРА. ART & DIGITAL
Денис Січинський - «український Шуберт»
Бібліотека в епоху змін: збереження спадщини
Згадуємо Костянтина Огнєвого
Згадуємо Анатолія Солов’яненка
Закарпатський народний хор запрошує на свої головні ювілейні події
Митець, що чув музику кольорами: чому Литва вважає Мікалоюса Чюрльоніса національним героєм
Фондова колекція Музично-меморіального музею Соломії Крушельницької у Львові
Презентовано документальний фільм «Не так, як раніше» про лікарів НДСЛ «Охматдит»
20 вересня 112 років тому народився Володимир Цісик
«Київська пектораль»: бути чи не бути?
15 вересня виповнюється 133 роки від дня народження Михайла Гайворонського
12 вересня – народився Олександр Кошиць (1875 -1944 рр.)
10 вересня день пам'яті Станіслава Людкевича
Найвідоміший американський маестро з українським корінням: 107 років тому народився Леонард Бернстайн
Чому провідний театр США ставить оперу про викрадених українських дітей?
Незламний фестиваль «Два дні й дві ночі нової музики» в Одесі продовжує свою 30-літню історію
Згадуємо Володимира Верменича
«Світ містики»: французька, литовська та українська музика у програмі піаніста-дослідника Юсуке Ішії
Маестро Павлу Муравському (Моравському) виповнилось би 111 років
Як працює Київська мала опера на Лук'янівці: від кінця XIX століття до концертів сьогодення
Остап Лисенко - диригент, етнограф, музикознавець, педагог (140 років тому)
Як спів впливає на здоров'я?
Чому варто побачити балет "Норовлива донька" в Національній опері
Мирослав Скорик – геній, який прославив українську культуру!
Грав навіть у засланні: це композитор Барвінський, який пережив радянські табори
Музика незламності: гімн ВМС України отримав сучасне аранжування
Топ-10 молодих і перспективних акторів українського театру
Імена майбутнього української музики
Хор «Гомін» не очікував такого резонансу: мільйонні перегляди відео, розпродані квитки, додаткові концерти, турне Україною
Чому вагітним варто слухати класичну музику: науковці відповіли
«Симфонія перемоги». Як Бетховен і син гетьмана України перемогли Гітлера
      © 2008-2025 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
303.jpg