«Світ містики»: французька, литовська та українська музика у програмі піаніста-дослідника Юсуке Ішії | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
«Світ містики»: французька, литовська та українська музика у програмі піаніста-дослідника Юсуке Ішії
«Світ містики»: французька, литовська та українська музика у програмі піаніста-дослідника Юсуке Ішії
2 серпня, субота
Поширити у Facebook

Унікальне поєднання раннього модернізму, символістської містики та акустичного експерименту прозвучить у сольному виступі японського піаніста Юсуке Ішії на львівському фестивалі камерної музики «Дзеркало».
 
Випускник Паризької консерваторії та стипендіат Міжнародної академії Ensemble Modern у Франкфурті, Ішії працює на перетині виконавства й академічних досліджень. Нині він навчається в докторантурі в Литві, вивчаючи творчість композиторів литовської діаспори.
 
У програмі вечора 6 серпня — діалог між поколіннями та школами ХХ століття: містичні прелюдії Чюрльоніса, прозорі етюди Дебюссі, експресивна Соната №2 Валентина Сильвестрова. Центральний твір — Соната №1 П’єра Булеза — інтелектуальний приклад післявоєнного авангарду, який кидає виклик як виконавцеві, так і слухачеві. 
 
Про містику в музиці, підходи до виконавства та несподівані зв’язки між французькою, литовською й українською традиціями Юсуке Ішії розповів читачам "Збруча".
 
— Як виникла ідея цієї програми?
 
— Я тепер  захоплений науковою роботою в Литві, і моя дослідницька тема — творчість Вітаутаса Бацевічуса, литовсько-польського композитора, який навчався у Парижі. У його музиці присутня дуже сильна ідея містицизму. І для мене особисто ця містична ідея взагалі має прямий зв’язок із самою сутністю музики.
 
Мені дуже цікаво поєднувати його твори з музикою Валентина Сильвестрова. Вона не містична в тому самому сенсі, що й у Бацевічуса, але, на мою думку, в них схожий підхід до розуміння музики як ідеї. Бацевічус дуже любив музику Скрябіна — а це яскравий приклад музичного містицизму. Його кумиром був і Дебюссі.
 
Отже, моя програма — це спроба дослідити, як ця ідея містики розсіюється в музиці ХХ століття. І простежити, як одні композитори впливали на інших, як передавали ідеї далі — від однієї творчої свідомості до іншої.
 
— Ця програма також перетинається з вашим творчим шляхом: ви навчались у Парижі, а нині мешкаєте в Литві.
 
 — Так, я навчався у Парижі, але це було дуже давно — майже 20 років тому. Після навчання я повернувся до Японії, де працював. А потім вирішив переїхати до Литви — мені дуже захотілося займатися дослідженням композитора Бацевічуса.
 
Цікаво, що спочатку я навіть не знав, що він теж навчався в Парижі. Але коли слухаєш його музику, там чітко відчувається французька стилістика — і це мене привабило.
 
У цій темі є незвичний мікс: польське, литовське, французьке. Я хотів дізнатись більше не лише про Бацевічуса, але й про інших литовських композиторів. Саме тому я вступив до литовської докторантури. Моя тема — музична культура литовської діаспори у США. Адже багато литовських модерністів, як-от Бацевічус чи Єронімас Качінскас, емігрували до Америки після радянської окупації.
 
Мене цікавить, як ця еміграція вплинула на їхній стиль, як він змінився під впливом нових умов. У той же час, як концертний піаніст, я дуже люблю французьку музику. Більшість мого репертуару — це саме музика ХХ століття.
 
Литовська музика поки що мало відома у світовому контексті. Тому я відчуваю свою місію як піаніста — репрезентувати цих композиторів у діалозі з відомішими авторами ХХ століття, як-от Дебюссі чи Шенберг.
 
— Це дуже цікаво, бо допомагає слухачам почути литовських композиторів у ширшому європейському контексті. Ви згадали про естетичний вимір їхньої творчості, а як щодо вашого підходу як виконавця? З чого ви починаєте, коли берете новий твір, на що звертаєте увагу? 
 
 —Дебюссі, на мою думку, був тим композитором, який радикально змінив естетику фортепіанної музики ХХ століття. Він досліджував фактуру інструмента, його акустичне багатство, нові способи гри. Після нього багато композиторів намагалися розвивати саме цей потенціал фортепіано — як інструмента, що працює з простором.
 
Тому моя мета як піаніста — втілити те, що композитор уявляв у своїй акустичній уяві. Адже фортепіано — це інструмент, який творить простір, і саме ця акустична вимірність дуже важлива для такого репертуару.
 
— Чи вже мали досвід роботи з українськими музикантами?
 
— Так. Якось до Каунаса приїхав з концертом український флейтист Юрій Шутко. Мій науковий керівник координував цей захід і запитав: «Юсуке, хочеш закомпанувати флейтисту з України?» Я погодився, хоч нічого про нього не знав — ні як він грає, ні що буде в програмі.
 
Концерт був присвячений французькій музиці. А оскільки я навчався у Франції, мені було це близьке. Юрій грав дуже вільно й емоційно, що відрізняється від мого стилю. Я навчався у французькій традиції, де все дуже точно, структуровано — нас іноді критикують за «холодність».
  
Тому перше враження було несподіваним — такий вільний стиль! У нас було дуже мало часу на репетицію, але я спробував адаптуватися до нього. І, думаю, наш концерт вийшов дуже вдалим.
 
Рекомендації з плейлиста піаніста:
 
Vytautas Bacevičius — Poeme Mystique 
Це, мабуть, найфранцузькіший із творів Бацевічуса — дуже імпресіоністичний. Але водночас він нагадує Скрябіна. Отже, я б сказав: дуже французьки і в той же час містичний — справжнє відображення естетики початку ХХ століття.

 
Toru Takemitsu — Les yeux clos 
Японський композитор Такеміцу, який найбільше зазнав впливу Дебюссі й Мессіана.

 
André Jolivet — Mana 
Мої перші два альбоми були присвячені Андре Жоліве — одному з провідних французьких авангардистів минулого часу.

 




Автор: Дзвенислава Саф’ян
Джерело: zbruc.eu



Інші:

«Світ містики»: французька, литовська та українська музика у програмі піаніста-дослідника Юсуке Ішії
Маестро Павлу Муравському (Моравському) виповнилось би 111 років
Як працює Київська мала опера на Лук'янівці: від кінця XIX століття до концертів сьогодення
Остап Лисенко - диригент, етнограф, музикознавець, педагог (140 років тому)
Як спів впливає на здоров'я?
Чому варто побачити балет "Норовлива донька" в Національній опері
Мирослав Скорик – геній, який прославив українську культуру!
Грав навіть у засланні: це композитор Барвінський, який пережив радянські табори
Музика незламності: гімн ВМС України отримав сучасне аранжування
Топ-10 молодих і перспективних акторів українського театру
Імена майбутнього української музики
Хор «Гомін» не очікував такого резонансу: мільйонні перегляди відео, розпродані квитки, додаткові концерти, турне Україною
Чому вагітним варто слухати класичну музику: науковці відповіли
«Симфонія перемоги». Як Бетховен і син гетьмана України перемогли Гітлера
Шляхами пам’яті: присвята Мирославу Скорику та Борису Лятошинському
Оперний співак, педагог, керівник театру «Музична драма», професор консерваторії
Дев'ять років тому в бою з російським агресором загинув соліст Паризької опери Василь Сліпак
Як П'ята симфонія Бетховена, присвячена українцю, стала символом перемоги
Тиха революція
9 червня день пам'яті Василя Барвінського
Консульство - філармонія: 20 років співпраці
"Зозулька" Соломії, або Трагічна доля Ганни Крушельницької
Дослідження виявило вплив музики на мозкові ритми людини
Випуск 2025: свято музики і таланту!
Легендарна "Мелодія" Мирослава Скорика має 20 версій і звучить на планеті кожні три дні
8 театральних прем'єр, які не можна пропустити в червні
Короткометражний фільм “ALONG THE LINES” увійшов до програми престижного TRIBECA FILM FESTIVAL
Яка зарплата у вчителя музики: що демонструє середній показник по країні
Батько Мирослава Скорика у 1939-му заробляв 500 злотих, а у 1941-му - 600 рублів
Видавництво "Родовід", "Танго для трьох"
Економіка дозвілля — скільки коштують квитки до кращих театрів ЄС
Актуальність опери у вічних питаннях
День пам’яті Дмитра Гнатюка
30-ліття «Віртуозів Львова»
Новий жанр у кіно: Анастасія Мамонтенко представляє «Маніфест духовного андеграунду»
Навіщо оркестру диригент: відповідь, яка здивує навіть меломанів
Міг навчати музики, але обрав бій за майбутнє без війни: чому вчитель обрав гармату замість класу
Дніпровський режисер поставив спектакль у Маріупольському театрі
Як у Львівському органному залі лікують душі музикою
100 років від дня народження видатного українського оперного співака Дмитра Гнатюка
      © 2008-2025 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
6.jpg