На зламах часу: Бетховен і Лятошинський | Music-Review Ukraine
Головна
Новина
На зламах часу: Бетховен і Лятошинський
Національний заслужений академічний симфонічний оркестр України
На зламах часу: Бетховен і Лятошинський
16 серпня, 17.00 – Національний заповідник «Софія Київська»
2 серпня, субота
Поширити у Facebook

ВИКОНАВЦІ:
Академічний симфонічний оркестр Національної філармонії України
Вінсент Козловський, диригент (Польща)

ПРОГРАМА:
Людвіг ван Бетховен (1770-1827):
Симфонія № 1 до мажор ор. 21

Борис Лятошинський (1894-1968):
Симфонія № 1 ля мажор ор. 2


Свою першу симфонію Людвіг ван Бетховен закінчив у 30 років. На той момент він вже мав репутацію блискучого піаніста і поступово стверджувався як композитор, створюючи ефектні пʼєси для власних виступів і для свого інструмента загалом. Попри те, що Бетховен якийсь час навчався у «батька» симфонії Йозефа Гайдна, свій власний твір у цьому жанрі він довго не наважувався написати – не ясно, чи було це спричинено «тінню» його знаменитого вчителя, чи композитор поступово формував свій бренд, шукав власний голос.

Перша симфонія – це завжди претензія автора на визнання професійності, його ствердження як майстра. Моцарт про це або не здогадувався, або мав дитяче нахабство написати перший симфонічний твір у вісім років. Гайдн створив свою Першу у 29, одночасно заклавши фундамент майбутньої класичної симфонії. Бетховен вже з Першої, яка виглядає значно обережнішою за його реформаторські симфонії, виступив революціонером цього жанру, додавши йому гучності і драматизму.

Рішуче змінити правила гри композитору допоміг історичний момент – доба революцій і воєн, що накрили Європу наприкінці XVIII століття. На очах Бетховена руйнувався старий світ і поставав новий, де свобода й особистість важили все більше. У такій атмосфері симфонія не могла залишатися легкою розвагою – вона мала звучати як маніфест. Уже в Першій симфонії Бетховен говорить про напругу часу: про прорив крізь традицію, про силу, що нуртує під зовнішньою формою. Його музика народжується у світі, який гуде від гармат, і це чутно вже з першого акорду: відкриття симфонії – це не тоніка, не привітання, а виклик. Бетховен ніби зумисне дезорієнтує слухача і одразу привертає його увагу.

Цей досвід симфонічного жанру як простору для ідеї, для внутрішньої напруги й відповіді на історичний виклик був близький і Борису Лятошинському. Свою

Першу симфонію він написав у 1919 році – на зламі імперій, у вирі революцій, громадянської війни, краху старої системи. Йому було 23, і хоча це значно молодший вік, ніж у Бетховена, Лятошинський уже мав за плечима ґрунтовну академічну підготовку, блискуче володів формою і оркестровкою. Як і Бетховен, він не просто опановував жанр — він осмислював через нього своє місце в хаотичному світі.

Його Перша симфонія сповнена драматизму, стриманої пристрасті, внутрішньої тривоги й прихованої сили. У Першій Лятошинського вже відчувається той психологічний рельєф, який стане основою його зрілої мови: драматизм і героїка, що ніколи не зводяться до зовнішнього ефекту, а виростають із глибокого переживання, з внутрішнього конфлікту. Як і в Бетховена, симфонія для нього – початок великої, особистої розмови з сучасністю, що перетворюється на історію.

Концерт 16 серпня відбудеться за підтримки Національної філармонії України, Liatoshynsky Foundation та Liatoshynsky space.

ВХІД НА ПОДІЮ ВІЛЬНИЙ
за наявності вхідного квитка на територію музейного
комплексу Софія Київська (400 грн – повний, 200 грн – пільговий).

Учасникам бойових дій вхідний квиток купувати не потрібно.







Колективи: Національний заслужений академічний симфонічний оркестр України
Концертна організація: Національна філармонія України



Інші:

Львівська черниця стала лауреаткою міжнародного конкурсу композиторів
На зламах часу: Бетховен і Лятошинський
Світло звуку. 4 серпня - закриття фестивалю «Pizzicato e Cantabile»
Конкурс на здобуття премії імені В. С. Косенка у 2025 році
Принцеса Анна зустрілася з оркестром ВМС ЗСУ
Українська музика українського кіно
1 серпня день пам'яті Бориса Гмирі
Одеська опера відкриває новий театральний сезон
Літературний фестиваль «Фронтера» презентує музику, театр і стендап
Масштабна виставка Івана Марчука «Пробудження» відкривається в Києві
Виставка Романа Дуба «Музи»
Хотіли провести у порожній залі. В Італії намагались таємно організувати ще один виступ путініста Гергієва
Серпневі події Музею Соломії Крушельницької у Львові
Серпень у Львівському органному залі: світові премʼєри, гастролі зірок та бестселери
Національна філармонія відкриє свій 162-й концертний сезон
«Музика в старому Львові»
Війська РФ вночі вдарили по Кропивницькому: виникла пожежа, пошкоджена філармонія
«Pizzicato e Cantabile»/ Музика до кінофільмів 31 липня – прелюдія фестивалю
Концерти «Українського оркестру свободи» прозвучать у семи країнах Європи цього серпня
Зеленський указом збільшив кількість номінацій Шевченківської премії до 13
VIII Міжнародний фестиваль органної музики Musica Viva Organum
"Важко": відома оперна співачка розповіла, як росіяни заважають працювати в Європі
Оцифровуємо минуле заради майбутнього
Раду Поклітару та "Київ Модерн-балет" у жовтні представлять "Травіату"
У Луцьку відбудеться благодійний органний концерт Надії Величко
В Івано-Франківську проведуть фестиваль класичної музики на підтримку ЗСУ
Кобзарі, прем'єра "Пісні Одіссея": що відвідати на фестивалі в Софії Київській
"Класика схилами Дніпра": у Києві відбудуться безкоштовні концерти просто неба
Фільм «Медовий місяць» виходить в прокат
14 вистав з 7 міст: Фестиваль-Премія «ГРА – 2025» оголосив шортліст
“Requiem for the Future” Олександра Родіна: Львівський органний зал запрошує на унікальний мистецький вечір
Унаслідок влучання російського безпілотника у Харкові згоріло майно театру «Арабески»
 Італія скасувала концерт із пропутінським диригентом Гергієвим
У Херсоні через російські обстріли пошкоджено церкву та театр
В Одесі один із символів міста зазнал удару
5 театральних прем'єр, які варто побачити в липні
Притча про Добро і Зло
Реквієм за майбутнє
Органісти з Польщі грають для Львова: чотири концерти в Органному залі
Art Jazz чекає на друзів
      © 2008-2025 Music-review Ukraine




File Attachment Icon
5.jpg