У Харкові відбулася прем’єра опери-кабаре «ТГШ. Подорож у часі» | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
У Харкові відбулася прем’єра опери-кабаре «ТГШ. Подорож у часі»
У Харкові відбулася прем’єра опери-кабаре «ТГШ. Подорож у часі»
26 квітня, субота
Поширити у Facebook

У Харківському національному театрі опери та балету ім. М.В. Лисенка/Схід Opera ввечері 25 квітня відбулася прем’єра опери-кабаре “ТГШ. Подорож у часі”.

Вона зібрала повний зал, квитки на суботню виставу також розпродані, повідомляє кореспондент Укрінформу.

Молодий Шевченко постає перед глядачами у шкіряному фраку та джинсах, він улюбленець жінок в аристократичних салонах, бунтівний поет і художник, учасник гучних пиятик у товаристві “мочимордів”. І геній, і пропащий, що “п’є все, що горить”.

Емоційно глядачі відреагували на епізод з “москалем” і “смертю”, остання спершу нагадала зачіскою одну відому українську політичну діячку, а коли пообіцяла “дати табачку”, зірвала оплески. Тут автори вистави посилаються на офорт митця під назвою “Казка” (1844), який Шевченко підписав так: "А видкиля и куди богь несе Господа москалю?.. – Изъ самой расъи идемъ на тот светъ, судариня смерть... а табачок истинно Лубенскій...".

Другий акт опери, присвячений сьогоденню, короткий і дуже динамічний: символічний Шевченко у 2014-му на Майдані, далі – надзвичайно емоційний реальний відеоряд осені 2022-го: українські військові у звільненій Балаклії на Харківщині зривають російську пропаганду, а під нею на білборді – слова Тараса “Борітеся – поборете!”. Потім уже згаданого “москалика” на сцені настигла справедлива кара.

Творці опери у коментарях Укрінформу зауважили, що намагалися показати Шевченка людиною зі своїми пристрастями та бажаннями, модним чоловіком, популярним поетом свого часу, в якого закохувалися панночки та котрого хотіли приймати у своїх маєтках аристократи.

“За основу взято твір Ґео Шкурупія (недописаний роман “Мочиморди”, – ред.), але це зовсім нове лібрето. Ми запозичили оцей мотив подорожі в часі і додали ще й наші дні. Ті самі теми, той самий ворог, боротьба за свободу, імперія, яка хоче позбавити нас права писати і малювати – це ж та сама історія, що відбувається зараз у Харкові та всій Україні. І, звісно, Тарас Григорович – богемний митець. Бурхливий, харизматичний, у нього закохувалися, він усім морочив голову. Це не той дядько в кожусі, якого показують у школі із закочуванням очей. Я багато з учителями спілкувалася, коли керувала сайтом “Освіторія”, і сучасні учителі добре знають, яким був Шевченко, але все одно викладають стереотипно, зручними стереотипами, нав’язаними нам радянською пропагандою. А ми маємо відкрити його по-новому. Він і бешкетує, і пиячить, і творить, і кидає виклик, і розмірковує”, – говорить поетеса, авторка лібрето Олена Павлова.

Також вона відзначила, як знаково, що опера створена у Харкові.

“Я вважаю, що це дуже важливий і потужний проєкт, і те, що він реалізується саме в Харкові, особисто мене дуже надихало. У Харкові зараз неймовірна енергія. Місто себе завжди любило, але зараз воно по-новому себе розуміє. Ворог хоче, щоб у нас взагалі не було своєї культури, але саме тут, саме зараз про головного нашого митця Тараса Григоровича Шевченка – опера! Повноформатна, повнокровна українська культура”, – говорить Олена Павлова.

Золтан Алмаші зауважив, що під час роботи відчував морально-етичну відповідальність.

“Мені хотілося представити Шевченка живою творчою людиною, якою він, власне, і був. Ми виховувалися в пафосному сприйнятті цієї особистості, і це навіть дещо відштовхувало від нього людей, які зверталися до його поезії і щиро хотіли її полюбити. Взагалі для мене була орієнтиром рок-опера “Ісус Христос – суперзірка”. Коли інша подача героя. Паралель із Шевченком-пророком очевидна”, – зазначив Алмаші.

Партитура опери була створена за фінансової підтримки Українського культурного фонду, розповів режисер Армен Калоян.“Ми мріяли зробити таку виставу ще до пандемії COVID-19, планували, але не думали, що втілимо саме під час війни. Подалися на грант УКФ, виграли, у стислий термін, бо так прописані умови, були написані лібрето та музика. Почали репетирувати – було багато питань, було цікаво, як складеться музика, бо вона, наче Тік-Ток – короткими сценами.

Весь час були на зв’язку, записували, кидали один одному”, – поділився Калоян.

Художником проєкту став дизайнер Костянтин Пономарьов. Молодого Шевченка він зробив схожим на Джонні Деппа в образі місцевої зірки рок-н-роллу, красунчика Вейда Вокера з фільму “Плаксій” (цей зухвалий герой умів пустити одну сльозу, від чого шаленіли дівчата).

“Бачте, вся ця вистава про пунш, дівчат, вірші і рок-н-ролл (сміється, – ред.). Тому в нас алюзії на “Плаксія” деякою мірою. Я взагалі люблю всілякі інтеграції сучасного та минулого”, – зазначив Пономарьов.

У Харкові “ТГШ. Подорож у часі” ще даватимуть 18 травня.

Надалі оперу хотіли б представити в інших містах і за кордоном.

“Для нас дуже важливо, що ми дійсно зробили повноцінну прем’єру в такий час. Думаю, нам треба створити якийсь гастрольний варіант, бо гастрольний потенціал у виставі ми бачимо – не лише в нашій країні, але і в країнах Європи”, – сказав генеральний директор, художній керівник театру Ігор Тулузов.










Автор: Юлія Байрачна
Концертна організація: Харківський національний академічний театр опери та балету імені М.В. Лисенка
Джерело: Укрінформ



Інші:

На концерті класичної музики у Калуші музиканти зібрали для ЗСУ понад 25 тисяч гривень
125 років натхнення, витонченості та мистецтва!
VIVERE MEMENTO!
"Оранта" виконала твори Дмитра Бортнянського з нагоди 200-ліття його упокоєння
Київські солісти з юнацьким завзяттям
Музичний шедевр пролунав у Харкові
Вистава, яка об’єднала митців Києва, Дніпра, Одеси та Харкова
Новий сезон в Одеській філармонії
Новий концертний сезон обласної філармонії розпочався українською класикою
Юлій Цезар і Со у бомбосховищі: про постановку опери Ґеорґа Фридриха Генделя на Зальцбурзькому фестивалі 2025
ТРИ СИМФОНІЇ ГАЙДНА У ФІЛАРМОНІЙНОМУ ЦЕНТРІ: МУЗИКА, ЩО ДАРУЄ СВІТЛО
Перса юної Джульєтти та Ромео-акробат: одеська Музкомедія поновила легендарну рок-оперу
“Слава Україні!” підхопили 250 тисяч глядачів: одеські музиканти ВМС підкорили фестиваль в Едінбурзі
У Чернівцях відродили оперу «Креонт», яка 250 років вважалася втраченою
Хто ми, ким були і ким ще можемо стати…
У Харкові вперше в Україні зазвучали п'ять органів одночасно: як це було
"Тут буде сад": як у театрі "Нафта" створили танцювальну виставу, для якої актори брали уроки із жестової мови
Прем’єра фільму «Сірник у копиці сіна» (Match in a Haystack)
У Києві презентували український аналог complete works – повний цикл камерних симфоній Євгена Станковича
Новий погляд на «Травіату»
"Тигролови" у Нью-Йорку: на Бродвеї пройшли драматичні читання українського мюзиклу
Враження про відкриття «Схід Опера Фест – 2025»
Органна зала у полоні мрій, марень й казкових образів
Повернення опери після 300 років забуття
Куточок Італії у… Харкові
Концерт-перформанс «Я люблю тебе» ( Je t’aime)
ПІДСУМКИ 27-Ї «МЕЛЬПОМЕНИ ТАВРІЇ»
Фантастичне Чарівнолісся
Івано-Франківська філармонія розпочала 86-й концертний сезон
Голос епохи у рок-опері: Київська опера відкрила новий сезон виставою «Патріот»
"Оксамитовий сезон" в Одеській опері: як завершився Х Міжнародний фестиваль мистецтв
«Харків Опера» офіційно відкрила свій 150-й театральний сезон
Запорізька філармонія поєднала в Grand Concert'і зал і сцену
Міфи і сучасність "Готелю Метаморфозис": Зальцбурзький фестиваль 2025
Відбулась урочиста прем’єра фільму «Медовий місяць»
«Летючий голландець» - концертна версія
Прем'єра перформансу "Війна. Обличчя. Монологи"
Ми-Є! Музика української Незалежності
Мелодії Турку і Львова. У Фінляндії прозвучали твори українських композиторів
У Мукачеві виступили військовий оркестр «Едельвейс» та струнний ансамбль «Дивертисмент»
      © 2008-2025 Music-review Ukraine



File Attachment Icon
3.jpg