«Базовий комплекс свого піанізму я успадкувала від української фортепіанної школи» | Music-Review Ukraine
Головна
Інтерв'ю
«Базовий комплекс свого піанізму я успадкувала від української фортепіанної школи»
«Базовий комплекс свого піанізму я успадкувала від української фортепіанної школи»
Уперше в Києві виступила відома виконавиця з Данії Елізабет Нільсен: це був вечір справжніх відкриттів
26 вересня 2015, субота
Поширити у Facebook

Данська музична культура навіть для професіоналів залишалася донедавна своєрідною terra incognita. Тож можна зрозуміти цікавість київських меломанів до концерту, присвяченого 150-річчю від дня народження фундатора данської композиторської школи, скрипаля, диригента й педагога Карла Нільсена, що днями відбувся в Національній філармонії за підтримки Посольства Королівства Данія в Україні, Міністерства культури, МЗС Данії, Фонду Карла Нільсена і Дансько-українського центру. Цей захід виявився для київської публіки вечором справжніх мистецьких відкриттів.

Елізабет Нільсен

«Якби музика була спроможна говорити й пояснити свою сутність, то вона, напевно, сказала би щось на зразок: « Я — скрізь і — ніде, я плину на хвилях й по верхівках лісів, я — у вигуку дикуна і в танку негра, я сплю в камені й у відлунні металу... Мене ніхто не здатен упіймати, та всі можуть зрозуміти. Я люблю безмежні простори тиші, та найбільше мені подобається її порушувати... Я здатна плакати, сміятися, веселитися й сумувати. Безмежно й безкінечно», — цей вислів маестро неначе матеріалізувався під час виступу молодих виконавців із Данії — піаністки Елізабет Нільсен, баритона Якоба Вада та української скрипальки Ольги Чорнокондратенко. Акустичний простір філармонії створив ідеальну атмосферу для відтворення яскравого, швидкоплинного, мінливого — часом романтичного, часом містичного світу музики К. Нільсена.

Відомий співак, визнаний на Оперному фестивалі в Копенгагені «Оперним талантом 2014 року» Якоб Вад вразив майстерним виконанням двох пісенних циклів К. Нільсена на вірші Я. Якобсена — цього «великого, дійсно великого письменника» (за висловом Р.-М. Рільке, ) де кожний номер — вишукана казкова, пейзажна або жанрова замальовка, був артистично та емоційно озвучений солістом під делікатним фортепіанним супроводом Елізабет Нільсен. Саме в цій музиці відчутно проступали фольклорні інтонації, що надавало їй особливого шарму й самобутнього національного колориту. Натхненно і вдумливо прозвучала Соната для скрипки та фортепіано у версії Ольги Чорнокондратенко і данської піаністки. Гра самої Елізабет Нільсен у сольному виступі вразила високим професіоналізмом, особливо теплою, «слов’янською» манерою виконання, благородством звучання інструменту, елегантною пластикою рухів рук, романтичною поривчастістю у трактовці Чакони К. Нільсена.

Піаністка відразу опинилася у фокусі слухацьких симпатій залу: молода, та вже призвичаєна до теплого прийомом публіки в багатьох престижних концертних залах Європи, нині завоювала серця українських слухачів. Після концерту «День» мав нагоду поспілкуватися з Елізабет Нільсен.

«У НАС СПОСТЕРІГАЄТЬСЯ ВЕЛИКА ПІДТРИМКА УКРАЇНИ»

— З яким настроєм ви їхали до Києва? Адже не секрет, що посольства деяких країн «не рекомендують» своїм артистам нині відвідувати Україну, з огляду на військові події на сході...

— Ми з моїм партнером по програмі, співаком Якобом Вадом із великим ентузіазмом сприйняли ідею нашого спільного концерту в Україні, й ви, вочевидь, звернули увагу на його піднесений настрій під час виступу.

— А яке ставлення домінує в Данії щодо драматичних подій у нашій країні?

— У нас спостерігається велика підтримка України, особливо останнім часом. До того ж, Данія завжди з радістю вітає появу українських артистів на своїх концертних майданчиках і належно вшановує їхній талант та майстерність.

— Цікаво, які фортепіанні школи справили на вашу виконавську манеру найпотужніший вплив?

— Базовий комплекс свого піанізму я успадкувала від української фортепіанної школи, адже моїм першим педагогом була подруга моєї мами Мілена Зеленецька, котра здобула музичну освіту в Харківському інституті мистецтв. Ну, а пізніше, після того як поступила до Данської Королівської музичної академії, я вчилася більшої самостійності (на етапі розучування нового фортепіанного репертуару), адже такий рівень вимог характерний для навчальних закладів Європи такого рівня. Паралельно займалася в балеті Royal Danish Ballet School. Отже, світ театру назавжди залишився для мене особливо близьким та цікавим.

«ПРИ ЗОВНІШНІЙ СТРИМАНОСТІ ДАНЦІ ДУЖЕ МИЛІ, ДУШЕВНІ ЛЮДИ»

— Незважаючи на свій молодий вік, ви уже маєте солідний багаж гастрольних виступів по світу. Цьогоріч ви взяли участь у найбільшому у Скандинавії музичному фестивалі класичної музики Tivoli Festival 2015. Розкажіть про цю подію.

— У Данії досить багато симфонічних оркестрів. У нас прекрасні концертні зали, а нещодавно побудовано розкішну оперу, та в центрі уваги артистів найвищого рейтингу є концертний зал Tivoli на дві тисячі місць, з прекрасною акустикою, на великій сцені якого мені випала честь виступити з концертом. Цей зал розташований у знаменитому парку розваг, який було створено 1843 р., і саме він надихнув Уолта Диснея створити подібний до нього Диснейленд.

— У ваших словах відчувається гордість за вашу країну. Чим особливо вона близька вам?

— Насамперед мені близька і зрозуміла данська ментальність: при зовнішній стриманості данці дуже милі, душевні люди, особливо це стосується мешканців нашої сільської провінції. Може, на перший погляд вони видаються дещо суворими й замкненими, та при ближчому контакті данці здатні розкрити всю щедрість своєї натури. Я пишаюся тим, що належу до цього народу, дуже люблю свою країну і місто Копенгаген. Мені зрозуміло, чому моя мама свого часу, перебуваючи перед вибором місця проживання між Парижем і Копенгагеном, зупинила свій вибір на останньому... Хоч Данія — невелика країна (трохи більше ніж п’ять мільйонів), вона вирізняється дуже високим рівнем музичної культури, плекає національні культурні традиції, дбає про освіченість населення. Наприклад, у нас вперше в Європі було ухвалено «Закон про обов’язкову середню освіту», а нещодавно в Данії також вперше у світі — ухвалено «Закон про музику». Справді, її розвитку приділяється велика увага всього суспільства.

— А наскільки користується у вас попитом класичне мистецтво, зокрема виступи піаністів?

— У нашій країні, на жаль, немає міцних фортепіанних традицій. Можливо, вам відома парадоксальна ситуація з візитом Сергія Рахманінова до Копенгагена. Свого часу знаменитий композитор та піаніст дав у столиці Данії кілька концертів, і йому так сподобалося це місто, що музикант прийшов до консерваторії і зізнався, що почувається в Копенгагені напрочуд чудово й комфортно, і запитав про можливість отримати тут ставку піаніста. Але Рахманінову відмовили, і Сергій Васильович був вимушений їхати далі — до Америки. Тож, бачимо, Данія певним чином скоригувала лінію долі легендарного маестро, та водночас втратила шанс зміцнити традиції фортепіанного виконавства й можливість фундації вітчизняного піанізму... Натомість у нас великою популярністю користується вокальна і камерна музика, тож, гадаю, на данських концертних майданчиках мої подальші виступи матимуть радше камерну спрямованість.

— А чи мають відгук у данської слухацької аудиторії сучасні експерименти у виступах піаністів, таких, скажімо, до яких вдається відомий та епатажний (з популярністю рок-зірки) китайський віртуоз Ланг Ланг, котрий до своїх виступів залучає балет, різні підсвітки, пригадаймо також його «жарти» — етюд Шопена, виконаний за допомогою... апельсина або «Політ джмеля», зіграний на iPad тощо?

— Наше суспільство взагалі налаштоване на сучасне бачення та відображення в мистецтві, архітектурі, дизайні навколишнього простору, нашої реальності. Наприклад, симфонічний оркестр Копенгагенської філармонії прагне оновити формат своїх виступів: нещодавно вони представили оригінальну програму «Концерт-Танго», коли на сцені під час виступу оркестру пластика артистів ефектно і стильно «візуалізувала» музику знаменитого аргентинського танцю.

— Елізабет, яким ви бачите свій подальший шлях у мистецтві ?

— Найближчим часом поїду до Відня, щоби зануритися в підготовку концертної програми з творів Бетховена — мого улюбленого композитора. Крім того, маю багато різноманітних проектів та ідей, адже в наш динамічний час не хочеться бути просто піаністкою в такому традиційному, «футлярному» уявленні. Звичайно, необхідно і концертну форму тримати, багато ще чого навчитися й постійно вдосконалюватися, тому, мабуть, і надалі братиму участь у піаністичних конкурсах. Втім, ми, музиканти, вчимося все життя! Та найголовніше для мене — мати потужне натхнення, щоби створювати цікаві та креативні проекти. Мені до душі й вербальне спілкування з публікою зі сцени. Вважаю, що просто вийти на сцену і заграти — цього сьогодні замало для того, щоб слухач краще зрозумів артиста і увійшов у його мистецький світ. А тому варто вдаватися до інтерактивного спілкування з публікою — розказати щось цікаве про твори або про автора музики. Безперечно, це має бути подано зі смаком і збалансовано з усіма складовими концертного виступу соліста.

Нині в Данії попит на класику не згасає, причому насамперед завдяки тому, що вона пропонується у вигляді нестандартних форм і є значимою складовою креативних мистецьких проектів. І це є притаманним не лише нашій столиці, а й усьому скандинавському регіону.

«ХОЧУ СТВОРИТИ ОКРЕМУ ПРОГРАМУ З ТВОРІВ УКРАЇНСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ»

— Чи доводилося вам виконувати твори українських авторів?

— Мені давно хочеться залучити до своїх програм твори Мирослава Скорика, що дуже мені імпонують своєю мелодичністю і національною колористикою. Близька мені також музика Євгена Станковича, цікавим видається й абсолютно індивідуальний стиль Валентина Сильвестрова. Хочу створити окрему програму з творів українських композиторів. У мене залишилися надзвичайно теплі враження після відвідин Києва, і я сподіваюся, що наступного року запропоную українській публіці свою нову програму.




Автор: Наталія Семененко
Концертна організація: Національна філармонія України
Джерело: Газета "День"



Інші:

«В Європі почали слухати українську музику»
Диригентка Оксана Линів: Чайковського треба українізувати
Творчий шлях композитора і диригента з Луцька Володимира Рунчака
"Вже це все набридло": співачка Монастирська про те, як замінила путіністку Нетребко і настрої за кордоном
Львівський органний зал: українські ноти, які об'єднали світ
Музика свободи і віри
"Співпрацювати з руснею не буду", — як жив і загинув в окупованому Херсоні диригент Юрій Керпатенко
Василь Василенко: “Ми повинні відроджувати й репрезентувати своє мистецтво у світі
Олександр Родін про нові творчі проєкти
Допитували всю ніч та знімали з трапа літака: оперна співачка Марія Стеф'юк розповіла, як її переслідувало КД
Сюрпризи від Ігоря Саєнка
Актор Анатолій Хостікоєв - про театр під час війни, контакт із глядачем та чому Україні не можна програвати
Єжи Корновіч про оперу «Родинний альбом»: «Європа – це велика родина»
Микола Дядюра про прем’єру та гастрольні маршрути
Раду Поклітару: “Прем’єра “Тіней забутих предків” – це подія світового масштабу!”
Цьогоріч на Шевченківську премію подали 74 заявки у 7 номінаціях: Євген Нищук про критерії та залаштунки премії
Роман Ревакович: Останнім часом мене засипають питаннями про український репертуар [інтерв'ю]
«Україна ще має відбутися як оперна держава»: розмова з першим українським композитором, який пише музику для Метрополітен-опера
Балет “Мадам Боварі” - новинка в афіші Національної опери України
Як козаки і пірати москалів били: мюзикл «Неймовірні мандри і пригоди козака Василя Сліпака»
«Забудьте про російську культуру, яка пригнічує вашу власну»
Майбутня прем`єра “Сойчиного крила” стискатиме серце глядача, — директор-художній керівник “Київської опери” Петро Качанов
Зірка, патріотка і наша сучасниця
Рок Фаргас: «Я дізнався про багатьох неймовірних композиторів України»
Музика + театр
Михайло Швед: “Розширюємо репертуарні грані новими творами, виконавцями та ідеями”
“Я ентузіаст створення нового українського репертуару”
Казка від Юрія Шевченка
Олена Ільницька: «Сподіваюсь, мій твір є моїм внеском у Перемогу»
«Маріупольська камерна філармонія відроджується у Києві», — диригент колективу Василь Крячок
“Я хочу показати слухачам нашу потужну мистецьку школу, українську самобутню культуру”
У Львові відкрити Камерну залу імені Мирослава Скорика
“Псальми війни”
"Кіт у чоботях"
“Opera Europa - це велике інформаційне і колегіальне поле”
Володимир Сіренко: “Продовжуємо активно працювати”
“Ми займаємося творчими пошуками нових форм виразності, вдосконалюючи свій професіоналізм”
На Херсонщині завершився XXV Міжнародний театральний фестиваль "Мельпомена Таврії"
Як стати людиною?
«Життя неможливо зіграти під фонограму, як і справжню музику», — диригентка Леся Шавловська
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
1010.jpg