«Золоті» медитації | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
«Золоті» медитації
Шутко Юрій
Кот Юрій
«Золоті» медитації
«Шедеври класичної музики (ретроспектива хітів від Й. С. Баха до М. Скорика)» подарують киянам флейтист Юрій Шутко та піаніст Юрій Кот
22 лютого 2013, п'ятниця
Поширити у Facebook

ЮРІЙ ШУТКО / ФОТО МИКОЛИ ТИМЧЕНКА / «День»Концерт відбудеться 24 лютого в Колонному залі ім. М. Лисенка.

Про програму і свій чудовий інструмент «Дню» розповів соліст Національної філармонії Юрій Шутко — унікальний виконавець, талановитий педагог і автор наукових робіт про музичне мистецтво, якого меломани називають «Золотою флейтою України».

До речі, музикант грає на унікальному інструменті, відлитому із золота, — це не примха богеми (всі всесвітньо визнані майстри флейтового мистецтва визнають лише золоті або платинові інструменти).

Так, стандартні сріблені флейти, як правило, використовуються музикантами в оркестрі. А ще їх майструють з дерева, скла, каменю і навіть кришталю!

— Флейта — один з найдревніших музичних інструментів, якому приписують безліч магічних якостей. З часів Древнього Сходу до нас дійшли зображення Бога Крішни з флейтою в руках. Відомо, що фараон Єгипту, батько славетної Клеопатри, грав на цьому інструменті до самозабуття.

Існує багато легенд про єгипетських жерців, які грали під час ритуальних церемоній, про індійських заклинателів змій з незмінним атрибутом — флейтою, про середньовічних щуроловів, які заманювали звуками тварин, — розповідає Юрій ШУТКО. — Flauto з італійської мови перекладається як «дихання», «дух», «душа», оскільки звуковилучення безпосередньо пов’язане із вдиханням в інструмент повітря.

Відомо, що величезну популярність він отримав в XVII—XVIII століттях, коли звучав при королівських дворах Європи. Майстерним флейтистом був пруський король Фрідріх Великий. Але найбільше флейтою захоплювалися французи. До речі, саме в Парижі цей інструмент (на спецзамовлення Наполеона III) було виготовлено з гірського кришталю і подаровано видатному віртуозові того часу Луї Друе, який з 16 років давав уроки гри на флейті братові французького імператора королю Голландії Людовику I.

— Сьогодні ви — єдиний музикант в нашій країні, який грає на золотій флейті, а де ви її купили?

— Раніше у мене не було такого інструменту, від чого знижувалася якість виконання, тому 13 років тому, зібрав всі свої заощадження і поїхав до Лондона. Там розташований один з найбільших у світі магазинів з продажу флейт, а в ньому відділ японської фірми Sankyo, яка виробляє зі спеціального сплаву золота фантастичні за своєю якістю флейти.

— Від чого залежить якість флейти?

— Показником якості інструменту є багатство і сила звучання, яке вилучається з нього, і яке залежить від металу, з якого його було виготовлено. Чим більша його щільність, тим багатша темброва палітра. Золота флейта має сильний звук і за тембром наближається до скрипки, а платинова нагадує людський голос.

Одного дня зі мною стався дивний випадок. Проходячи стажування у Франції, я вранці виходив на берег річки Дордонь, щоб помилуватися світанком і пограти на флейті наодинці. Виконуючи п’єсу «Сірінкс» Клода Дебюссі, побачив, як до берега почали підпливати зграї риб. Їх охопив якийсь дивний танок, під час якого вони переверталися на черевце і назад. Це тривало впродовж звучання всього твору! Напевно, великий Моцарт знав про незвичайні властивості цього інструменту, тому і назвав свою останню оперу «Чарівна флейта».

— Гадаю, 24 лютого під час концерту в Національній філармонії слухачі стануть свідками дива...

— Екстрасенсорних сеансів не обіцяю, а естетична насолода від прослухування шедеврів класичної музики, які я виконуватиму разом з одним із кращих піаністів сучасності Юрієм Котом, ви гарантовано отримаєте. У програмі прозвучать багато хітів класичної музики. Серед них є й такі шедеври, виникнення яких пов’язане з відомими історичними персонами. Йдеться про Варіації на тему «Зелені рукави» невідомого автора XVI століття.

Незважаючи на анонімність композитора, створення балади часто приписують англійському королеві Генріху VIII. Він нібито адресував її своїй коханій Анні Болейн, що стала його другою дружиною і першою королевою в історії Англії, яку було публічно страчено за зраду.

Дуже відомою в музичних колах вважається п’єса з опери композитора-романтика Жюля Массне «Таїс» під назвою «Медитація». Прообразом для її написання стала історія славетної куртизанки, яка під кінець свого життя вирішила прийти до Бога. Нині віруючі християни знають її як Святу Таїс Єгипетську. Оповита міфічним маревом і композиція французького композитора Альбера Русселя «Пан» із сюїти «Гравці на флейті».

Вона присвячена старогрецькому богові Пану, який, за легендою Вергілія, став творцем першої флейти. А надихнула на це його сумна історія кохання до прекрасної німфи Сірінкс, яку богиня Гея перетворила на очерет. Невтішний Пан, сумуючи за втраченою коханою, змайстрував з нього сопілку, яка отримала назву флейти Пана. Вона і стала прародителем сучасного інструмента. І це — далеко не всі твори, які прозвучать на концерті. Буде виконано хіти українських композиторів Мирослава Скорика і Станіслава Людкевича та ін. На вечері слухачі зможуть в думках подорожувати прекрасним світом німецької, французької, італійської, угорської, російської і української музики.


Автор: Олександра Тимощук
Виконавці: Юрій Шутко, Юрій Кот
Джерело: Газета "День"



Інші:

Правила ринку: агент Линів пояснив, чому диригенти виконують твори російських композиторів
В Мюнхені запрошують на «Страту» та «Дванадцяту ніч»
Національна опера України поставить оперу "Конотопська відьма"
Українська опера Chornobyldorf виборола Премію Королівського філармонічного товариства
А ви знали, що Шевченко міг би стати й відомим музикантом?
Премʼєри в імʼя Перемоги
ЛІТЕРАТУРА З МУЗИКИ, МУЗИКА З ЛІТЕРАТУРИ
«Незламні»: музичне послання українців у другу річницю початку повномасштабної війни
«Десять років чекаємо на перемогу»: історія оркестру, який двічі з дому вигнала війна
Найкращий концерт Кіровоградської філармонії - попереду. Він буде присвячений Дню перемоги!
Музичні інструменти змінили на автомати: історії артистів театру Одеси
Оновлений репертуар, літній фестиваль та інтерактивна "Ластівка Щедрика": майбутнє Івано-Франківської філармонії в баченні Володимира Рудницького
Змінив пуанти на армійські берці: згадаймо артиста балету Ростислава Янчишена
"Музичні вечори у будинку родини Мейтусів"
«Для мене дім – там, де серце» – Віктор Рекало, автор музики до балету про вимушену міграцію «Дім»
Як розтопити «Крижане серце»?
В Одеській опері відновили незвичайну виставу
Хмельницький фаховий музичний коледж ім. В.І.Заремби: 65 років від дня заснування
До дня Соборності: в Національній опері представлять всеукраїнський музичний проєкт
Як доктор мистецтвознавства став... диригентом
Досліджуємо славні сторінки бандурного мистецтва
На Волині в Горохові привітали з 80-річчям відомого композитора
Роман Орленко-Прокопович - ім’я між забуттям і легендами
“Пісні для України” з Лондона
“54 хвилини до Різдва”
Диск "Зимовий шепіт" від піаністки Віоліни Петриченко
Українські переклади лібрето світових опер в Україні
Військовий зі Львова випустив альбом фортепіанної музики, яку створив на передовій
Раду Поклітару - герой книжки
Сенсаційні знахідки та версії Трипільської культури - “ світової колиски”
У Львівській філармонії визначили переможців Конкурсу молодих вокалістів імені Сліпака
Концерт-реконструкція «Гай, Рожество!»
Сторіччя Балетної трупи Одеської опери
Харизматичний диригент українського походження, який втілив "американську мрію": хто такий маестро Леонард Бернстайн
"Вистави ще немає, але є кредит довіри": продюсерка Opera aperta про співпрацю з міжнародним фестивалем O.Festival
В Ужгороді відкрили мініскульптуру на честь графа Нандора Плотені
Понад 200 народних пісень: де шукають і кому співають солістки ансамблю "Антонівчанка" з Прилуччини
8 неочікуваних речей, що носять ім’я Шопена
Фридерик Шопен та Микола Лисенко: точки перетину
Згадуємо Миколу Колессу
      © 2008-2024 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
121216_1594.jpg