«Симфонія перемоги». Як Бетховен і син гетьмана України перемогли Гітлера | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
«Симфонія перемоги». Як Бетховен і син гетьмана України перемогли Гітлера
«Симфонія перемоги». Як Бетховен і син гетьмана України перемогли Гітлера
2 липня, середа
Поширити у Facebook

Початок і головний мотив П’ятої симфонії Бетховена знає весь світ. А от що присвячена ця симфонія українцю – Андрію Розумовському – знають далеко не всі. Як також і роль, яку зіграла ця симфонія в перемозі над Гітлером в часи Другої світової. Дехто вважає, що ця симфонія може стати символом і української перемоги в час агресії Росії.

– «Пане ван Бетховен! – скрикнув Розумовський. – Ми так заспівалися, що й не спостерегли, коли ви ввійшли…

– Будьте ласкаві, співайте ще, ексцеленціє, – промовив ван Бетховен.

– Це іграшки, маестро, патріотичний сантимент… Це одна з пісень моєї співучої батьківщини. Вона так багата на них…

– Знаю, – кивнув головою Бетховен. – Тому й хочу слухати… Я, крім вашого козака за Дунаєм, не чув нічого…»

Так описує діалог між композитором Людвігом ван Бетховеном та Андрієм Розумовським відомий український письменник зі США Юрій Косач в повісті «Вечір у Розумовського», написаній в 1934 році.

Андрій Розумовський (1752–1836) був графом, сином останнього гетьмана України Кирила Розумовського. Працював послом Російської імперії в різних країнах і містах, але найдовше – у Відні, де й фактично осів, збудувавши один із найкращих палаців Габсбурзької імперії.

Саме там, в палаці Розумовського і відбувались щочетверга відомі на всю австрійську столицю вечірки. Вони були радше музичними вечорами, бо Розумовський створив перший в Європі професійний струнний квартет, в якому сам грав другу скрипку, і частим гостем в нього був і Людвіг ван Бетховен.

Через цю особисту приязнь і меценатство з боку Розумовського Бетховен присвятив йому три струнні квартети (номер 7, 8 та 9) – їх так і називають – «Квартети Розумовського».

П’ята симфонія – це один з найвідоміших музичних творів. І там є отой мотив року, долі
Лариса Івченко

Також від сина гетьмана Бетховен почув пісню «Їхав козак за Дунай…» і написав однойменний музичний твір. В кількох творах Бетховена музикознавці знаходять українські нотки або мотиви. Бетховен був частим гостем у Розумовського і користався бібліотекою графа, де було чимало книг з нотами. Бетховен і Розумовський були знайомі десь із 1795 року.

«Досить часто струнний квартет Андрія називали квартетом Бетховена. Тому, думаю, щоб якось віддячити за оцю підтримку, популяризацію його діяльності, і присвятив Бетховен йому свої музичні шедеври, зокрема П’яту симфонію», – каже в інтерв’ю Радіо Свобода Альона Грабовець, наукова співробітниця Національного заповідника «Гетьманська столиця» в Батурині.

До речі, Андрій Розумовський народився в Глухові, але багато часу проводив саме в Батурині.

П’ята симфонія – симфонія «Долі»

Бетховен створив дев’ять симфоній – писав їх протягом чверті століття від 1799 року (Перша симфонія) до 1824 року – Дев’ята, яка стала гімном Європи.

Однак саме П’ята симфонія є найвідомішою – роботу над нею великий композитор почав у 1804 році. Фінальні акорди завершував у 1807–1808 роках.

Відомість цій симфонії, яку називають «Доля», дають чотири ноти, якими вона починається – «ту-ту-ту-тууу!». Це ніби доля стукає в двері, але симфонія не є трагічною чи песимістичною. Поруч з цим трохи тривожним «ту-ту-ту-тууу!» багато в симфонії життєстверджуючих, тріумфальних мотивів і дуже гарне, переможне завершення.

До речі, назви своїм симфоніям Бетховен не давав – то вже пізніше їх назвали мистецтвознавці і музична преса. До речі, коли Бетховен писав П’яту симфонію, то в цей час його слух погіршувався і він згодом став повністю глухим, а музику «прокручував» у голові, пишучи ноти. Так що тут і персональний вимір – композитор прагнув змиритися і зі своєю власною долею.

«Кожна симфонія – в неї Бетховен вкладав якийсь свій сенс, своє значення. Але П’ята – це один з найвідоміших музичних творів. І там є отой мотив року, долі, який розпочинає твір. Його знають усі. Його знають навіть ті, хто і прізвища Бетховена може не знати», – каже в інтерв’ю Радіо Свобода Лариса Івченко, завідувачка нотним відділом Національної бібліотеки імені Вернадського в Києві.

«П’ята симфонія – одна з найвідоміших у світі. Та ні – вона якраз і є найвідомішою», – каже відомий італійський диригент Антонелло Манакорда, який, серед іншого, диригував і в Метрополітен-опері в Нью-Йорку, і в Королівській опері в Лондоні, а в 2024-му записав з оркестром всі симфонії Бетховена.

«Навіть якщо це дуже знана симфонія, то все одно її важко диригувати. Але оцей тріумф в кінці твору! Він ніби відчиняє двері до майбутнього. Це було щось експериментальне, незвичне для того часу. В цій симфонії йдеться до визволення. Ясно, що Бетховен також надихався і французькою революцією. Але П’ята симфонія – це про життя, тріумфальний вибух, про свободу, і вона має в собі багато внутрішньої сили. Бетховен є майстром несподіванки», – каже маестро в інтерв’ю Радіо Свобода після виконання оркестром під його орудою П’ятої симфонії.

Посвята українцю

Цікаво, що П’ята симфонія – найвідоміша симфонія світу – присвячена українцю Андрію Розумовському. А все було так: спочатку ніби Бетховен мав намір присвятити цю симфонію графу Опперсдорфу і навіть отримав завдаток у рахунок гонорару.

Але змінив первісний задум і присвятив і П’яту, і Шосту (Пасторальну) симфонії Андрію Розумовському і Йозефу Францу фон Лобковіцу, пояснивши в листі Опперсдорфу: «…нестатки мене змусили віддати іншій особі ту симфонію, що написана мною для вас, та й ще одну на додаток…»

У квітні 1809 року в Лейпцигу були надруковані ноти П’ятої симфонії. Причому на перше місце видавець поставив Лобковіца, а другим – Розумовського.

Сам Бетховен писав видавцеві, що обидві симфонії присвячені «…воднораз двом панам, а саме: його ясновельможності графові Розумовському та його світлості князю Лобковіцу».

Чи була це дружба? Я думаю, що з Розумовським це виходило за межі просто спонсорства
Анатонелло Манакорда

«Розумовський в житті Бетховена відіграв більшу роль, ніж Лобковіц. Але, можливо, їхні прізвища розмістили в тому порядку, бо було логічно за алфавітом – перший Лобковіц, а потім – Розумовський. А також, вочевидь, і титул зіграв роль, бо князь вище за графа», – каже Альона Грабовець.

Розумовський таки стане князем – єдиним в його роду, отримавши цей титул в 1815 році – через шість років після публікації нот П’ятої симфонії. Це йому дісталось за Віденський конгрес 1814–1815 років, який встановив устрій постнаполеонівської Європи і в організації якого брав активну участь Розумовський.

Але на момент публікації нот П’ятої (і Шостої) симфоній на перше місце – за ранжиром – таки поставили князя Лобковіца, а другим – графа Розумовського.

За офіційними даними, які занесені в довідники та музичні енциклопедії, вважається, що прем’єра П’ятої симфонії відбулась 22 грудня 1808 року на довжелезному за часом – понад чотири години – концерті в Міському театрі Відня (Theater an der Wien). Це був концерт-прем’єра нових творів лише Бетховена, включно з П’ятою та Шостою симфоніями, причому П’яту виконували останньою.

Але в одному зі старих німецькомовних путівників по музичному Відню вмістили фото палацу Розумовського і зазначили, що саме в ньому відбулась світова прем’єра П’ятої симфонії.

«Вочевидь, йдеться про якусь неофіційну прем’єру. Я думаю, що така неофіційна прем’єра могла бути в палаці Розумовського. Така, знаєте, проба, генеральна репетиція. Тобто, можливо, була така «обкатка», таке прослуховування, генеральна репетиція у Розумовського», – каже в інтерв’ю Лариса Івченко.

Спонсор чи друг?

Андрій Розумовський не був бідним (зокрема й через спадок, який він отримав від батька-гетьмана Кирила Розумовського), але й статками все ж не міг зрівнятися з більш заможним князем Лобковіцем. Але для Бетховена Розумовський зробив більше, ніж Лобковіц.

І, на відміну від Лобковіца, Розумовський був ще й чимось більшим, аніж просто спонсор.

«Чи була це дружба? Я думаю, що з Розумовським це виходило за межі просто спонсорства. Так само Моцарт мав спонсорів, але він і заклав традицію свободи творчості при спонсорстві – він писав незалежно від побажань меценатів», – каже в інтерв’ю Радіо Свобода відомий диригент Антонелло Манакорда.

«І ми маємо подякувати Розумовському, що він не тиснув на Бетховена і дав йому створити такий феноменальний музичний твір для цілого світу. Без сумніву, Розумовський мав дружнє ставлення до Бетховена. Він не диктував свої побажання композитору. Добре, що ця традиція існує і донині – наприклад, ті ж стипендії для молодих виконавців чи композиторів», – додає Манакорда, оркестри під орудою якого часто виконують симфонії Бетховена, включно з П’ятою.

Ось як письменник Юрій Косач в своїй повісті «Вечір у Розумовського» передає діалог в палаці графа між сином українського гетьмана та Лобковіцем після виконання твору Бетховена в присутності композитора:

– «Мистець, мистець – шепотів Льобковіц. Чи він справді мистець, ексцеленсіє?

– Князю! Спинився Розумовський і докірливо, майже обурливо глянув на дідка. Якщо нас із вами згадають за сто-двісті років наші нащадки, то тільки тому, що ми мали щастя слухати гри самого Бетховена…»

Але Лобковіц насправді високо цінив геніальність композитора, бо в одному з листів писав, що Бетховен є «першим композитором після Господа Бога».

Щодо суми, яку виділяв Розумовський Бетховену, вона невідома. «Добра справа не рекламується. У Розумовських девіз роду: «Справу примножувати ділами». Себто, ділами, а не словами! Добрі справи робились таємно», – пояснює Івченко.

«Симфонія перемоги»

З П’ятою симфонією Бетховена пов’язаний цікавий поворот у часи Другої світової війни.

Нехай ці ноти стануть символом для світу українського опору сьогодні
Кері-Лінн Вілсон

В абетці Морзе, створеній в 1838 році, знаком крапка-крапка-крапка-тире (…_) позначається латинська літера V. Британські зв’язківці в часи війни передавали це крапка-крапка-крапка-тире – немов би бетховенський початок П’ятої симфонії «ту-ту-ту-тууу». Цим позначалась літера, яка є першою у слові Victory – Перемога.

Так британські зв’язківці підтримували дух і віру в перемогу, а також таємні радіопересилання підпільникам і агентам в окупованій нацистами Європі теж починались з «крапки-крапки-крапки-тире»…

Також за дивним збігом обставин воєнний лідер Британії Вінстон Черчилль під час війни часто показував пальцями руки знак перемоги V, що стало його фірмовим знаком, підбадьорюючи британців вірою в перемогу. Але ж літера V – це ж і цифра п’ять в римській системі числення. А п’ять – це ніби П’ята симфонія Бетховена з її «ту-ту-ту-тууу»!

Через це П’яту симфонію Бетховена інколи називають «Симфонією перемоги».












Автор: Ростислав Хотин
Фото: Tetiana Koliesnichenko
Джерело: www.radiosvoboda.org



Інші:

«Симфонія перемоги». Як Бетховен і син гетьмана України перемогли Гітлера
Шляхами пам’яті: присвята Мирославу Скорику та Борису Лятошинському
Оперний співак, педагог, керівник театру «Музична драма», професор консерваторії
Дев'ять років тому в бою з російським агресором загинув соліст Паризької опери Василь Сліпак
Як П'ята симфонія Бетховена, присвячена українцю, стала символом перемоги
Тиха революція
9 червня день пам'яті Василя Барвінського
Консульство - філармонія: 20 років співпраці
"Зозулька" Соломії, або Трагічна доля Ганни Крушельницької
Дослідження виявило вплив музики на мозкові ритми людини
Випуск 2025: свято музики і таланту!
Легендарна "Мелодія" Мирослава Скорика має 20 версій і звучить на планеті кожні три дні
8 театральних прем'єр, які не можна пропустити в червні
Короткометражний фільм “ALONG THE LINES” увійшов до програми престижного TRIBECA FILM FESTIVAL
Яка зарплата у вчителя музики: що демонструє середній показник по країні
Батько Мирослава Скорика у 1939-му заробляв 500 злотих, а у 1941-му - 600 рублів
Видавництво "Родовід", "Танго для трьох"
Економіка дозвілля — скільки коштують квитки до кращих театрів ЄС
Актуальність опери у вічних питаннях
День пам’яті Дмитра Гнатюка
30-ліття «Віртуозів Львова»
Новий жанр у кіно: Анастасія Мамонтенко представляє «Маніфест духовного андеграунду»
Навіщо оркестру диригент: відповідь, яка здивує навіть меломанів
Міг навчати музики, але обрав бій за майбутнє без війни: чому вчитель обрав гармату замість класу
Дніпровський режисер поставив спектакль у Маріупольському театрі
Як у Львівському органному залі лікують душі музикою
100 років від дня народження видатного українського оперного співака Дмитра Гнатюка
Фестиваль-Премія ГРА оголосив лонгліст
Хореографка Катерина Курман — про нову постановку "Соляріс" у Львові та сучасний балет
Сто п’ять миттєвостей успіху
Повітряні коридори життя
«Два кольори душі Дмитра Гнатюка»
Вінницька дослідниця Лариса Семенко видала унікальну монографію про Леонтовича
«Letters and Notes». Музика Грабовського на Ukrainian Contemporary Music Festival
«І в той момент стався вибух»: нові свідчення про російський авіаудар по драмтеатру у Маріуполі
Як дивитися оперу
26 лютого день пам'яті Костянтина Данькевича
Музиканти Київського симфонічного оркестру стали біженцями у Німеччині, але збирають повні зали на своїх концертах
Як народжується балет «Соляріс» Олександра Родіна?
Що запорожець робив за Дунаєм? Історія культової української опери та її видатного творця
      © 2008-2025 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
27.jpg