Піаністи правлять бал! | Music-Review Ukraine
Головна
Огляд
Піаністи правлять бал!
Піаністи правлять бал!
Враження від ХХV «Харківських асамблей»
8 листопада 2018, четвер
Поширити у Facebook

За традицією, що склалася, щороку Міжнародний фестиваль «Харківські асамблеї» змінює героїв свого музичного свята: Моцарт, Чайковський, Берліоз, Шуберт, Бетховен, Брамс. Але такого героя (точніше, героїні) ще не було на фестивальних афішах! Нині згадали про Клару Жозефіну Шуман-Вік (1819—1896 рр.), дружину видатного класика, яка була відомою піаністкою, першим виконавцем творів Роберта Шумана, а також вона сама писала музику. Цього разу девіз музичного форуму: «Жінка у мистецтві: муза, майстерність, легенди...»

Справді, є багато легенд, пов’язаних із Кларою Шуман (як піаністка вона виступала під дівочим прізвищем Вік) і майже всі — правдиві. Судовий процес проти рідного батька, який заборонив їй шлюб із Робертом Шуманом, Клара виграла. Довела, що жінка може створювати гарну музику. Народивши багато дітей від Шумана і будучи Музою маестро, дала привід говорити про свої явні, але, ймовірно, платонічні зв’язки з юним композитором Йоганнесом Брамсом. Розгадки цієї таємниці ми вже не дізнаємося: Брамс після смерті Клари втопив у Рейні все їхнє листування. А раніше вже божевільний Роберт Шуман туди ж кинув обручку перед спробою вкоротити собі віку.

Зрозуміло, упродовж трьох фестивальних тижнів у концертах звучали і твори Клари (її музику дуже тонко втілила Марія Бондаренко) і музика Шумана, Брамса, їхніх сучасників та співвітчизників. Акцент у репертуарі був очевидний: на цих асамблеях бал правили піаністи. Адже фортепіанною була й музична аура ХIХ ст., якою просякнуті нинішні асамблеї починаючи з відкриття, де виконував соло у фортепіанному концерті Брамса Вольфганг Манц із Нюрнберга, і до закриття, де диригував і грав концерт Шумана піаніст і диригент із Швейцарії Костянтин Ліфшиц. До речі, до останнього концерту протягнулася арка з перших «Харківських асамблей»: К. Ліфшиц грав там п’ятнадцятирічним підлітком, а зараз він значно виріс як музикант — в історії фестивалю таких прикладів багато. До речі, його брат, віолончеліст Євген Ліфшиц, який нині мешкає у США, перед концертом на асамблеях теж добрим словом згадував Харків і своїх батьків, які дали йому чудове музичне виховання.

Певно, у слухачів майбутніх концертів не раз буде привід згадати переможців нинішнього конкурсу піаністів і вокалістів, що відбувався в рамках фестивалю. Як завжди, були на висоті вихованці класу Тетяни Вєркіної, організатора і натхненника музичного форуму. А члени журі піаністів — Вільям Фонг (Великобританія), Юстас Дваріонас (Литва), Стефанія Аргентьєрі (Італія), Пабло Гальдо (Іспанія) були на «Харківських асамблеях» не лише суддями, а й показали себе блискучими концертуючими музикантами — кожен продемонстрував свій стиль, школу, підхід до репертуару.

Так, С. Аргентьєрі зробила слухачам чудовий дарунок, зігравши в клавіра бенде п’єсу видатного українця Сергія Борткевича (його зараз шанують у всьому світі, а в Італії навіть видали монографію про нашого композитора). Нагадали про себе і яскраві піаністичні таланти України — киянин Юрій Кот і представник молодшого покоління Антоній Баришевський. Його виступ на «Харківських асамблеях» спричинив небувалий ажіотаж і став справжньою творчою подією. Баришевський, зізнаючись у пристрасті до творчості сучасних композиторів, з не меншим успіхом грає твори пізнього Бетховена, який вже був майже глухим і пройшов складні життєві випробування. Безперечно, це новий погляд на твори класика, пронизаний емоціями сучасної людини і власним досвідом пізнання світу.

Звичайно, «Харківські асамблеї» — фестиваль не лише для шінувальників фортепіано. Так, його постійний учасник, віолончеліст Денис Северин влаштував яскраве й оригінальне музичне дійство, на яке запросив чотирьох майстрів із різних країн і назвав «Віолончельний вернісаж». Звучав гітарний оркестр під орудою Володимира Доценка, орган Станіслава Калініна, голоси наших та зарубіжних вокалістів, проводилися камерні тематичні вечори, зокрема Шубертівського товариства.

Фестиваль, названий старовинним словом «асамблеї», справді відкриває вікно у музичну Європу, щороку підтверджуючи репутацію Харкова як великого центру художньої культури і освіти.


Автор: Олександр Чепалов
Джерело: Газета День



Інші:

Про владу, кохання та підступність
Вперше в Україні презентували легендарний бродвейський хіт “Чикаго”
Симфонічні твори Станіслава Людкевича
Прем'єра симфонії - сорок років згодом
У Таллінні відбувся благодійний концерт класичної музики "Перетин культур"
В філармонії Одеси відбудеться концерт кларнетиста Ксіди та оркестру під керівництвом Шаврука
Французький органіст Жан Марі Леруа виступив на ІV фестивалі органної та камерної музики "Sounds of BACH" у Чернівцях
У Дніпрі завершився Міжнародний музичний конкурс
До Тернопільської філармонії завітав Шуберт зі своєю "Шубертіадою"
Сценографічна спадщина Євгена Лисика
У Страсбурзі відбувся концерт за участі українського оркестру та дитячих хорів
«Від бароко до класицизму»: музиканти оркестру «Ars – Nova» порадували миколаївців гарною музикою
У Ніжинській музичній школі на благодійному концерті зібрали 10 тисяч на тепловізор
Фотомиті "Київської пекторалі". Подія, яка вже стала історією
"Вечір української музики" у Кропивницькому
Маріупольський оркестр «Ренесанс» взяв участь у великому концерті в Італії
Музичний символ солідарності: на другу річницю великої війни оркестр Львівської філармонії виступив у Варшаві
"Музика без меж": у Дніпровській академії музики провели Міжнародний фестиваль академічного музичного мистецтва
Сучасна академічна музика та саунд-перформанси в іменах — 11 українських композиторів, чиї концерти не варто пропускати
Від Бетховена до Скорика: пам’ять Небесної сотні в Харкові вшанували музикою
“Музичні мости”
Полтавська обласна філармонія презентувала програму «Присвята Астору П’яццолі».
Абстракція в дикому вигляді: The New York Times про українську оперу Chornobyldorf
У Києві показали сучасний балет «Д.І.М.» про вимушену міграцію
У Львові під час концерту колядок і щедрівок хор "Дударик" зібрав понад 80 тисяч для військових
У "Карнегі-хол" у Нью-Йорку прозвучали твори відомих українських композиторів
Прем’єри та присвяти на концерті «Тиха молитва» у Львівській філармонії
З 3 по 8 січня у філармонії пройшов перший цьогорічний фестиваль органної та камерної музики «Bach Contemporary». Цьогоріч фестиваль представив публіці 8 різноманітних концертів обʼєднаних генієм Баха
"Мрії щасливого року": артисти Запорізької філармонії порадували глядачів ще однією прем"єрою
Ансамбль "Полтава" обласної філармонії відтворив на сцені різдвяні традиції
27 грудня у знаменитому будинку Роліт відбулась прем’єра перформансу-променаду «Гра в хованки з паном Лятошинським»
"Нове Різдво" хору ім. Бортнянського
«Котигорошко проти вікінгів»: ПРЕМ’ЄРА ВИСТАВИ
Напередодні Різдва у великій залі Ніжинської музичної школи відбувся святковий благодійний концерт на допомогу ЗСУ
Дивовижна прем'єра на Святвечір: у філармонії відтворили концертну програму капели Кошиця
"Сойчине крило": через 67 років після прем'єри повернувся на сцену балет Анатолія Кос-Анатольського на сюжет новели Івана Франка
У харківському метро пройшли концерти зірок оперного театру
Концерт юних віртуозів
Культурна дипломатія в дії
Незламній Україні присвячується
      © 2008-2024 Music-review Ukraine