Шляхами пам’яті: присвята Мирославу Скорику та Борису Лятошинському | Music-Review Ukraine
Головна
Стаття
Шляхами пам’яті: присвята Мирославу Скорику та Борису Лятошинському
Драган Андрій
Рапіта Оксана
Шадько Максим
Скорик Мирослав Михайлович
Шляхами пам’яті: присвята Мирославу Скорику та Борису Лятошинському
Сьогодні
Поширити у Facebook

Людська пам’ять – цікава річ. Нейропластичність нашого мозку дає можливість зберігати досвід, вчитися і …забувати – обличчя, імена, події, вчинки. І загублена в потоці інформаційного шуму людина легко може дійти до кризи ідентичність.

Якщо ж розмовляти не про окремого індивіда, а цілу націю? Втрата ідентичності означатиме відсутність опори й коренів, що підтримують життя цілого народу. Ось чому такою важливою є культура пам’яті, що може мати різноманіття форм для сфер суспільного буття.


Народний артист України Мирослав  Скорик, композитор
Ось, до прикладу, цьогоріч відбулося вшанування пам’яті двох визначних постатей української музичної культури – 130-ліття від дня народження Бориса Лятошинського та 5-ї роковини смерті Мирослава Скорика, організовані в рамках 44-ї едиції Міжнародного фестивалю класичної музики «Віртуози» у Львівській національній філармонії імені Мирослава Скорика. Кожен із концертів циклу буквально або опосередковано проводив тонку нитку зв’язку між традицією вчителів і новаціями учнів, експресією оголених ран трагічних подій ХХ століття й резонансом у душі сучасної людини, міксом джазу, класики та фолку.

Отож, давайте познайомимося ближче з метрами композиції і стилів, майстрами форми та жанру, що через музику відкриваються нам все ж людьми – справжніми, багатогранними, жартівливо-гротескними, задумливими, печальними й розпачливими, закоханими і, врешті, живими.

Діалог поколінь: Скорик і його сучасники

Дві фортепіанні події із творів Мирослава Скорика відзвучали у локаціях, що вели між собою своєрідний діалог – виконавців та репертуару, акустики та інструментів. Перший концерт – «Присвята. Скорик», що відбувся 1 червня у Львівському державному музичному ліцеї імені Соломії Крушельницької. Новий, світлий Малий зал імені Василя Барвінського з блискучими роялями фірми «Bechstein» приймав у перший день літа гостей Львова – Станіслава Гумінюка з Києва та Павла Гмиріна з Дніпра.

Програма різноманітна, з акцентом на циклічні твори із карпатським характером. Йдеться про цикл Скорика «В Карпатах» і «Гуцульські акварелі» Ігоря Шамо, хоча залишалось місце як для роздумів в абстрактних Варіаціях Скорика й П’яти мініатюрах Івана Карабиця, так і для усмішки після ефектного виконання «Бурлески».

Першим свій відділ зіграв Станіслав Гумінюк. Його програма складалась із поетичної преамбули Василя Барвінського «Пісня» (ніби промовляючи: «Ось де всьому є початок!») і творів Скорика, написаних у ранній період творчості. Це різнохарактерні п’єси циклу – від світлих образів Карпат із перекличками тембрів і напівпрозорих нюансів піано до дикої, нестримної коломийки, гострої «Бурлески» й мінливо-драматичних Варіацій.

Яскравий артистизм, творчий запал і музикальність Гумінюка створили суміш вдалого виступу та презентації інструмента, що відгукувався на творчу волю виконавця. Виділити можна, звісно, «Коломийку» та «Бурлеску» – ефектні й гротескні, ці твори вийшли дуже природними в піаніста.

Цікаво спостерігати як від характеру людини змінюється манера гри, звучання інструмента і виконавська інтерпретація творів. Слухачі в Малому залі Ліцею імені Соломії Крушельницької мали таку можливість, адже Павло Гмирін виступав наступним, а його програма складалася з опусів двох композиторів, сучасників Скорика.

«Гуцульські акварелі» Ігоря Шамо – твір на перетині образотворчого й музичного мистецтва потребував від піаніста тонкого відчуття характеру циклу. Виконавець дуже вдало «писав» ці звукові пейзажі, що зробило опус кульмінацією концерту. Ефектне нюансування від піанісимо до граничної гучності все ж у деяких місцях більше пасувало б залі філармонії з об’ємним акустичним приміщенням, де гуркітливі баси заповнюють його до краю. А в камерному просторі, на мою суб’єктивну думку, вони звучали надто різко.

Та все ж, виконання солістів врізалося в пам’ять яскравою артистичністю і високим рівнем виконавства.

Скорик in jazz

7 червня також було двоє виконавців і одне фортепіано, проте цього разу то був знаний львівський дует, друзі Скорика – Оксана Рапіта й Мирослав Драган. Вечір пройшов у смарагдовій напівтемряві затишної Зали імені Людкевича у Львівській філармонії, якій так пасував джазовий Скорик. Відточений репертуар ізлітав з легких рук ансамблю піаністів, чергуючись із сольними номерами Оксани Рапіти й Мирослава Драгана.

«Скорик. Forever» – вдала назва для концерту, що свідчить чи то про відданість слухачів музиці Скорика, чи вказуючи на вагомий внесок композитора в українську культуру або на твори, що завжди будуть популярними, як-от легкі для сприйняття «Три джазові п’єси», парафрази з творів Людвіга ван Бетовена, лірично-сентиментальний «Листок з альбому» або жартівливий «Канкан ніби зі старої грамофонної плити» з «Трьох екстравагантних танців». Було місце в концерті опусам і з неокласичного періоду творчості майстра, наприклад, зовсім нетанцювальний, з вкрапленнями джазу Вальс із Партити № 5, та й загравання з авангардом і азбукою Морзе в Токаті для фортепіано у виконанні Мирослава Драгана, – контрастний твір у порівнянні з рештою програми, утім все ж високо оцінений публікою.

Яскрава творча манера Оксани Рапіти в поєднанні зі злагодженим балансом звука Мирослава Драгана дозволили прожити цей вечір на одному диханні у настрої світлої ностальгії та надії на майбутнє.

Різні грані українського модерніста

Ще один всесвіт української музики – Борис Лятошинський. Цьогоріч виповнилося 130 років від дня його народження. У період незалежності все частіше в концертних залах лунає музика митця, організовуються фестивалі на його честь (Liatoshynsky Space-2025). Існують музичні колективи його імені (Liatoshynsky Capella), громадська організація Liatoshynsky Foundation, що активно популяризує творчість композитора, а цьогоріч ще й відбулася прем’єра опери «Золотий обруч» у Львові.

На фестивалі класичної музики «Віртуози-44» Лятошинському було присвячено два концерти – один відзвучав 22 травня. То була програма інструментальних камерних і сольних творів «Молоді віртуози – класикам» у майстерному виконанні Катерини Шалайської (скрипка), Модеста Менцинського (віолончель) та Ростислава Федини (фортепіано).

Друга імпреза відбулася 4 червня і являла собою тричастинну форму з творів Лятошинського. Трагічні фортепіанні П’ять прелюдій, Перша соната й Траурна прелюдія у виконанні Максима Шадька обрамлювались вокальними творами – п’ятьма романсами на слова Івана Франка на початку концерту й трьома обробками українських пісень у виконанні Миколи Губчука і Тетяни Гомон в кінці.

Глибокий психологізм вербальної складової романсів Лятошинський передає тембрами фортепіано, поєднуючи звукозображання, символізм та експресію власного стилю, створюючи глибокі й змістовні твори. П’ять романсів звучать суцільною драматичною історією ліричного героя про нерозділене кохання, де в кращих традиціях Шумана образи природи підсилюють емоційний стан героя – «Твої очі, як те море» – слова переплітаються з фортепіанними коливаннями фактури і широтою фрази, романс «Безмежнеє поле» з просторим діапазоном і порожніми октавами передає відчай та біль головного героя, а п’ятий романс «Не минай з погордою» – взірець мелодраматичної декламації Миколи Губчука з поєднанням внутрішньої напруги фортепіанної партії Тетяни Гомон вдало занурили слухачів в естетику Лятошинського й створили потрібний настрій для похмурих і трагічних творів 1920-х та 1940-х років.

Максим Шадько на сцені Львівської філармонії виконав Траурну прелюдію, Сонату № 1 і П’ять прелюдій, тв. 44, що становили серцевину концерту. Самовіддача молодого піаніста на сцені вражала, а потужний звук у Першій сонаті заповнював залу й душі слухачів до краю, переконуючи їх в актуальності експресивної музики Лятошинського, адже, автор у ній постає живою людиною – з усім спектром власних емоцій і трагізмом тодішньої об’єктивної реальності.

Хочеться ще відзначити поліфонічну майстерність Шадька в П’яти прелюдіях, де перед виконавцем постало важливе завдання озвучити велике багатство фактури та її переплетення з мелодією. Кожна прелюдія – відбиток епохи, п’ять психологічних станів – безнадія, любов, хаос, печаль і болісний тріумф.

І знову повертаємось до національних витоків кожного композитора – пісні. У виконанні Миколи Губчука й Тетяни Гомон на завершення вечора пролунали оригінальні та переосмислені Лятошинським «Три обробки українських народних пісень» – «Гаю, гаю, зелен розмаю», «Ой піду я в сад» і «Все щиголь гадає» – оптимістично, щемко, художньо виразно. Кожна з них – творча знахідка композитора, його тонке відчуття тексту й підтексту, відмінна побудова драматургії.

Концерт залишає по собі різні враження – темряву й густі фарби фортепіанних творів разом із тужливим циклом пісень на вірші Івана Франка згладжують просвітлені обробки українських пісень. А завершення жартівливою піснею «Все щиголь гадає» відкриває Лятошинського з іншого ракурсу.



Автор: Анна КУЗИК
Виконавці: Андрій Драган, Оксана Рапіта, Максим Шадько
Композитори:Мирослав Скорик
Концертна організація: Львівська національна філармонія
Концертний зал: Концертний зал ім. С. Людкевича Львівської філармонії
Конкурс (фестиваль): Міжнародний фестиваль музичного мистецтва "Віртуози"
Джерело: Журнал "Музика"



Інші:

Шляхами пам’яті: присвята Мирославу Скорику та Борису Лятошинському
Оперний співак, педагог, керівник театру «Музична драма», професор консерваторії
Дев'ять років тому в бою з російським агресором загинув соліст Паризької опери Василь Сліпак
Як П'ята симфонія Бетховена, присвячена українцю, стала символом перемоги
Тиха революція
9 червня день пам'яті Василя Барвінського
Консульство - філармонія: 20 років співпраці
"Зозулька" Соломії, або Трагічна доля Ганни Крушельницької
Дослідження виявило вплив музики на мозкові ритми людини
Випуск 2025: свято музики і таланту!
Легендарна "Мелодія" Мирослава Скорика має 20 версій і звучить на планеті кожні три дні
8 театральних прем'єр, які не можна пропустити в червні
Короткометражний фільм “ALONG THE LINES” увійшов до програми престижного TRIBECA FILM FESTIVAL
Яка зарплата у вчителя музики: що демонструє середній показник по країні
Батько Мирослава Скорика у 1939-му заробляв 500 злотих, а у 1941-му - 600 рублів
Видавництво "Родовід", "Танго для трьох"
Економіка дозвілля — скільки коштують квитки до кращих театрів ЄС
Актуальність опери у вічних питаннях
День пам’яті Дмитра Гнатюка
30-ліття «Віртуозів Львова»
Новий жанр у кіно: Анастасія Мамонтенко представляє «Маніфест духовного андеграунду»
Навіщо оркестру диригент: відповідь, яка здивує навіть меломанів
Міг навчати музики, але обрав бій за майбутнє без війни: чому вчитель обрав гармату замість класу
Дніпровський режисер поставив спектакль у Маріупольському театрі
Як у Львівському органному залі лікують душі музикою
100 років від дня народження видатного українського оперного співака Дмитра Гнатюка
Фестиваль-Премія ГРА оголосив лонгліст
Хореографка Катерина Курман — про нову постановку "Соляріс" у Львові та сучасний балет
Сто п’ять миттєвостей успіху
Повітряні коридори життя
«Два кольори душі Дмитра Гнатюка»
Вінницька дослідниця Лариса Семенко видала унікальну монографію про Леонтовича
«Letters and Notes». Музика Грабовського на Ukrainian Contemporary Music Festival
«І в той момент стався вибух»: нові свідчення про російський авіаудар по драмтеатру у Маріуполі
Як дивитися оперу
26 лютого день пам'яті Костянтина Данькевича
Музиканти Київського симфонічного оркестру стали біженцями у Німеччині, але збирають повні зали на своїх концертах
Як народжується балет «Соляріс» Олександра Родіна?
Що запорожець робив за Дунаєм? Історія культової української опери та її видатного творця
Бетховен присвятив кілька своїх симфоній другу-українцю: хто це був
      © 2008-2025 Music-review Ukraine






File Attachment Icon
MG_5662.jpg